رئیس جمهور اوکراین از ایران برای حمایتش از روسیه انتقاد کرد

رئیس جمهور اوکراین از ایران برای حمایتش از روسیه انتقاد کرد

روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک سفر غیر منتظره به عربستان سعودی وارد شد تا در نشست سران اتحادیه عرب شرکت کند. وی در این نشست نقش ایران را در حمایت از تجاوز روسیه به کشورش به باد انتقاد شدید گرفت.

آقای زلنسکی در سخنرانی خود، به روابط اوکراین با کشورهای عربی و اسلامی شامل تاتارهای کریمه اوکراینی اشاره کرد و همچنین از عربستان سعودی و اکثریت کشورهای شرکت‌کننده در این نسشت به خاطر حمایت از مواضع سختگیرانه بین‌المللی و منشور سازمان ملل تشکر کرد.

وی گفت: «امروز چهار صد و پنجاهمین روز جنگ تمام عیار روسیه علیه ماست. موشک‌هایی را که دشمن در اختیار دارد، ما نداریم. قدرت هوایی ما هم در مقایسه با دشمن کمتر است و پهپادهای مرگبار ساخت ایران هم نداریم، توپخانه چندانی هم نداریم اما علت اینکه توانستیم قوی بمانیم این است که ما در سمت حق قرار داریم. علاوه بر این، ما داریم اشغالگران را از سرزمین خود عقب می‌رانیم.»

روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، آقای زلنسکی از مردم ایران خواست تا در سمت روسیه شیطان‌صفت نایستند و در حالی که رژیم جمهوری اسلامی به ارسال پهپادهای رزمی به روسیه ادامه می‌دهد، از کارراز ترور روسیه حمایت نکنند.

زلنسکی در یک پیام ویدیویی خطاب به مردم ایران گفت «امروز که حملات ادامه دارد، می‌خواهم مستقیماً با مردم ایران سخن بگویم. روی حرفم با همه است در هر سطحی از جامعه، با روحانیان ایرانی و با هر خانواده ایرانی و با هر کسی که در تصمیم‌گیری‌های رژیم جمهوری اسلامی نقش دارد؛ من یک سوال ساده را  از شما می‌پرسم: چرا می‌خواهید در کارراز ترور روسیه همدست باشید؟ چرا از رژیم پلید روسیه حمایت می‌کنید؟»

پیشتر نیز ایران به ارسال پهپاد رزمی به روسیه برای استفاده در اوکراین متهم شده بود که این امر به وضع تحریم‌های تازه و انتقادهای شدید بین‌المللی منجر شد. اما تهران با تکذیب اتهامات همواره ادعا کرده است که پهپادهای مورد نظر را قبل از آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال گذشته به روسیه نحویل داده است.

آقای زلنسکی در ادامه سخنرانی خود افزود «جهان در حال مشاهده این رویدادهاست، همه شما در ایران هم دارید این رویدادها را می‌بینید و تنها نتیجه ادامه این اقدامات، منزوی شدن بیشتر ایران در جامعه جهانی خواهد بود.» و گفت «حمایت از یک رژیم شیطانی قابل تکذیب نیست.»

در ضمن، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر اتهام ارسال پهپاد به روسیه را رد کرد و گفت موضع ایران در قبال جنگ اوکراین، بی‌طرفی است و از هیچ کدام از طرفین حمایت نمی‌کند.

تاکنون، اوکراین کمک‌های نظامی فراوان، از جمله تجهیزات پدافند هوایی، از متحدان غربی‌اش دریافت کرده که این امر عملیات هوایی بر فراز اوکراین را برای عملیات جنکنده‌های روسی سخت کرده و در نتیجه، روسیه به استفاده از پهپادهای انتحاری به عنوان گزینه‌ای کم‌هزینه‌تر و موثرتر روی آورده است.

همچنین، آقای زلنسکی مردم ایران را مورد این پرسش قرار داد که «این قتل‌های موذیانه به چه درد ایران می‌خورد؟ البته این جنایت‌ها به دست روسیه انجام می‌شوند اما با سلاح‌های شما. از مردم تهران، شیراز، سقز یا هر شهر دیگری در ایران سوال می‌کنم - از این حملات چه نفعی می‌برید؟ متاسفانه تنها ثمر این حملات ایت است که ایران بیش از پیش از جامعه جهانی منزویتر و با مشکلات بزرگتر روبرو خواهد شد.»

تاکنون دولتهای آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به خاطر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین چند دوره تحریم‌ها علیه رژیم ایران را اعمال کرده‌اند و در نوامبر سال گذشته، وزارت امور خارجه ایران اعتراف کرد که پهپادها را به روسیه تحویل داده بود اما مدعی شد این معمامله مربوط به قبل ار آغاز جنگ اوکراین بوده‌است.

علاوه بر اظهارات آقای امیر عبداللهیان، آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به مناسبت آغاز سال نو، قاطعانه حضور ایران در جنگ اوکراین را رد کرده و گفت که ادعای مشارکت ایران در این جنگ دروغ است.

از زمان پخش سخنان انتقادآمیز آقای زلنسکی، بسیاری از مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که زلنسکی از وضعیت فعلی کشور، مخصوصاً در مورد اعتراضات سراسری اخیر، بی‌اطلاع است و نسبت به لحن و محتوای سخنان او ابزار ناخرسندی کرده‌اند. در سال‌های اخیر، تعداد اعتراضات و اعتصابات به طور چشمگیر افزایش یافته است و خواست ملت برای تغییر رژیم ایران با صدایی بلند و رسا در شهرهای سراسر کشور بیان شده است. مردم ایران از جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات به روسیه حمایت نمی‌کنند و با مواضع حکومت ایران در این باره موافق نیستند.

چند وقت پیش نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۲۱ فرمند پهپاد ساخت ایران را که از خاک روسیه بلند شده بودند، سرنگون کرده‌است.