دادگاه ایران آمریکا را به پرداخت ۳۱۳ میلیون دلار غرامت محکوم کرد

دادگاه ایران آمریکا را به پرداخت ۳۱۳ میلیون دلار غرامت محکوم کرد

چندی پیش گزارش شد که شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی دادگستری تهران آمریکا را به پرداخت مبلغ ۹/۳۱۲ میلیون دلار غرامت در رابطه به اولین حمله مرگبار داعش در خاک ایران که در سال ۱۳۹۶ شمسی رخ داد، محکوم کرد. این فقط تازه‌ترین اقدام قضایی بین دو کشور است که از زمان آغاز به کار جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

در جریان حمله تروریستی داعش مهاجمان مسلح بهارستان و همچنین حرم امام خمینی حمله را به محاصره درآورده و دست کم ۱۸ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی بر جای گذاشتند اما در گزارش ایرنا، به هیچ مدرکی دال بر دست داشتن مقامات آمریکایی در حمله مذکور اشاره نشد.

ناگفته نماند که این حکم چندی بعد از این توسط شعبه ۵۵ دادگستری تهران صادر شده است که دیوان بین‌المللی دادگستری که دادگاه سازمان ملل متحد است، شکایت ایران از آمریکا برای آزاد کردن حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را رد کرد.

این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا با صدور احکامی ایران را به پرداخت میلیاردها دلار غرامت در ارتباط با حملاتی که آمریکا مدعی است رژیم جمهوری اسلامی در آنها دست داشته و همچنین بابت گروگانگیری شهروندان آمریکایی در ایران، محکوم کرده است.

گزارش شده است که شاکیان این پرونده، خانواده‌های ۳ نفر از قربانی‌های حمله داعش هستند و از جمله افراد متهم، از باراک اوباما و جرج بوش، دو رئیس جمهور پیشین آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی، ستاد فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا، وزارت خزانه داری آمریکا نام برده شده است.

طبق گزارش ایرنا، دلیل انتساب این جنایت به آمریکا نیز از سوی شعبه رسیدگی‌کننده، نقش کلیدی دولت و مقامات این کشور در سازمان‌دهی و هدایت گروه‌های تروریستی است. علاوه بر این، در گزارش ایرنا به «منابع معتبر» و صحبت‌های مختلف مقامات ناشناس آمریکایی برای اثبات اتهامات دادگستری ایران علیه ایالات متحده اشاره شده است.

از زمان انقلاب، آمریکا چندین بار از ایران شکایت کرده است، از جمله در ارتباط با حادثه انفجار سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی، و در سال ۱۹۹۶ میلادی، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، شهروندان آمریکایی می‌توانند کشورهایی را که دولت آمریکا «حامیان تروریسم» می‌داند، تحت تعقیب قانونی قرار بدهند.

حکم شعبه ۵۵ دادگستری تهران در حالی اعلام شده است که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم ایران افزایش یافته اند.