امسال، سال «مهار تورم و رشد تولید» است

امسال، سال «مهار تورم و رشد تولید» است

با وجود اینکه خامنه‌ای در پیامی به مناسبت آغاز سال نو، سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کرد، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، نان، روغن و... ادامه دارد. فقط در ماه نخست سال «مهار تورم»، قیمت بسیاری از کالاها و خدمات بار دیگر سر به فلک کشیده و شاهد افزایش ۴۰ درصدی بوده و متاسفانه همچنان نشانه‌ای از تثبیت کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود، وضعیتی دال بر اینکه چشم‌انداز اقتصاد ایران بر خلاف ادعای رهبری و سیاستمداران جمهوری اسلامی، تاریک و مایوس‌کننده خواهد ماند و به نظر می‌رسد که مردم ایران هنوز هم با یک بحران اقتصادی تمام عیار درگیر هستند.

بر کسی پنهان نیست که در ایران امروز بسیاری با بحران معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما دولت در بودجه ۱۴۰۲ نه تنها به این مسئله اعتنائی نکرده بلکه بنا به گزارش پایگاه داده‌های باز ایران، بودجه بسیج و گروه‌های جهادی را علاوه بر ارقام هنگفتی که در لایحه بودجه خود درج کرده بود، از مزایای دیگری نیز تحت عنوان فعالیت‌های داوطلبانه هم در چارچوب بودجه و خارج از آن بهرمند کرده است. بررسی‌های این پایگاه نشان می‌دهد که در بودجه سال ۱۴۰۲ دست کم ۵.۷ هزار میلیارد تومان برای سازمان بسیج، بسیج سازندگی، و گروه‌های جهادی مرتبط با آن در نظر گرفته شده است.

وضعیت فعلی آنقدر خراب شده که در چند وقت اخیر یک نماینده مجلس علناً انگشت اتهام را به سوی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، گرفته و گفت «دولت رئیسی ضعیف است و ایشان باید همه تیم اقتصادی دولت را تغییر کنند.»

با نرخ تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم پرواضح است که وضعیت فعلی و ناتوانی دولت بر خشم عمومی مردم دامن خواهد زد و چه بسا تنش‌های موجود را افزایش خواهد داد.