سفر هیات تجاری ایران به روسیه با هدف توسعه صادرات

سفر هیات تجاری ایران به روسیه با هدف توسعه صادرات

هیات تجاری ایرانی با هدف توسعه صادرات و تامین نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی به روسیه سفر کرد.

احمد خانی نوذری، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی، ایران می‌تواند این نیاز استراتژیک را از روسیه پیگیری کند. خانی نوذری از فرصت‌های بازار بزرگ و مهم روسیه برای تولیدکنندگان ایرانی سخن به میان آورد و هدف از سفر هیات تجاری ایران به روسیه را، توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی در راستای توافقاتی عنوان کرد که طی سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به مسکو انعقاد شد.

این مقام دولتی جزئیات این سفر را مذاکره برای تسهیل تجارت و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه به ویژه با توجه به تحریم‌های اخیر علیه روسیه از سویه اروپا و آمریکا خواند.

سفر هیات تجاری ایران در حالی صورت گرفت که ۹ فروردین ۱۴۰۱، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، با آنتون کوبیاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرده بود که در این ملاقات موضوع مهم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

از سایر موضوعاتی که در دیدار سفیر کشورمان با مشاور رئیس جمهور روسیه، مشارکت هیات ایرانی در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ بود. حضور و مشارکت هر سالۀ ایران در این مجمع که خرداد ماه هر سال برگزار می‌شود و همچنین پروژه‌های مشترک روسیه و ایران که طبقث توافق بنیاد روسکونگرس (Roscongress) و اتاق بازرگانی ایران در حال اجرا هستند، نشان دهندۀ میزان علاقه به گسترش همکاری دو جانبه است.

کوبیاکوف در جای دیگری از سخنان خود بیاد داشت: روابط روسیه و ایران در بسیاری زمینه‌ها از جمله سیاست، تجارت و اقتصاد، مالی، حمل و نقل، مسائل بشردوستانه و گردشگری در حال رشد و گسترش است. برای حفظ شکل و ماهیت پویای این رابطه باید در جهت تحکیم روابط بازرگانی روسیه و ایران همت کرد.

هیات تجاری دیگری به ریاست سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران قرار است در یکی دو ماه آینده از ایران عازم مسکو شود؛ و همچنین انتظار می‌رود اتاق بازرگانی و تجارت ایران سفر گروهی متشکل از نمایندگان شرکت‌ها و صنایع مختلف ایرانی را برای دیدار با نمایندگانی از بخش ساختمانی، کشاورزی، صنایع سبک، فرآوری چوب و محصولات غذایی ترتیب دهد.

علاوه بر ایران تعداد ۶۸ کشور دیگر نیز در اجلاس مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ که ۲۵ تا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.