کنفرانس تجاری ایران و امارات، نویدبخش توسعه روابط تجاری؟

کنفرانس تجاری ایران و امارات، نویدبخش توسعه روابط تجاری؟

روز سه شنبه هفته جاری (۱۹ بهمن) کنفرانس تجاری ایران و امارات در دبی آغاز شد. به گفته محمدرضا طالعی، رئیس مرکز تجاری ایرانیان در امارات، قرار است بیش از صد شرکت ایرانی و خارجی در این همایش شرکت کنند. طبق آمار رسمی امارات در حدود ۸۰۰۰ شرکت و تاجر ایرانی در این کشور فعالیت دارند که ارزش کل شرکت‌ها و اموال ایرانی در امارات، بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

این همایش در مقطعی برگزار می‌شود که مذاکرات وین به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. گفتنی است که نتیجه مذاکرات هر چه باشد آنچه مسلم است این است که ایران باید برای تحکیم و گسترش روابط با کشورها و بازارهای همسایه تلاش کند و به همین دلیل باید اعزام هیاتی به ریاست وزیر صمت برای شرکت در کنفرانس تجاری ایران و امارات را به فال نیک گرفت.

به گفته طالعی، وزیر صمت ضمن مشارکت در این همایش، قرار است با مقامات امارات و همچنین نمایندگانی از بخش خصوصی این کشور دیدار کرده و درباره مسائل اقتصادی و تجاری به گفتگو بنشیند. از اعضای اتاق‌های بازرگانی دبی، عمان و قطر نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شد.

در ده ماهه اول سال جاری امارات، شریک اول تجاری ایران در منطقه خلیج فارس بود. ایران در مدت مذکور ۱۷.۲ میلیون تن کالا از امارات وارد کرد که ارزش آن، ۱۴.۹۳ میلیارد دلار بود؛ این در حالی است که صادرات ایران به کشور امارات در همین مدت، ۸.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۳.۴۳ میلیارد دلار بود. با توجه به سیاست کلیدی دولت رئیسی مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه، علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که سازمان زیر نظرش برنامه‌هایی برای تسهیل و تسریع ترخیص کالاها از گمرک در دستور کار خود دارد تا فرایند واردات و صادرات از بنادر ایران چابکتر و راحتتر شود. طبق پیشبینی‌های اتاق بازرگانی صنایع و معادن، حجم تجارت دو جانبه ایران و امارات قابلیت و استعداد آن را دارد تا آخر سال شمسی جاری به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

روابط تجاری ایران با امارات به عنوان یک هاب تجاری مهم، سال‌هاست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است؛ اما با این حال در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۱۳۹۷، میزان تجارت دو جانبه این دو کشور نصف شد که امید است این همایش، مقدمه‌ای باشد بر شکوفایی مجدد این روابط.