دو اقتصاددان در دولت چهاردهم مشاور ارشد شدند

دو اقتصاددان در دولت چهاردهم مشاور ارشد شدند

مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران در ادامه کار تشکیل کابینه دولت خود اعلام کرده که او دو اقتصاددان با تجربه علی طیب‌نیا و حمید پورمحمدی را به کابینه خود منصوب کرده است. با این حکم علی طیب‌نیا که در دولت حسن روحانی وزیر امور اقتصاد و دارایی بوده مشاور عالی شد و با پیروز پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور خیلی‌ها بر این باور بودند که طیب‌نیا که نزدیکتر به اصلاح‌طابان محسوب می‌شود، معاون اولی می‌شد اما او اعلام کرده «به دلایل شخصی» نتوانست مسئولیت این سمت ارشد را بگیرد.

علاوه بر انتخاب آقای طیب‌نیا، حمید پرمحمدی بعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شده است. آقای پرمحمدی در حوزه اقتصاد خیلی با تجربه است و قبلا در دولت محمود احمدی‌نژاد در وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کار می‌کرد اما شاید جالب باشد بدانید که در سال ۱۳۹۰، نام او در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مطرح شد و برای مدتی نیز بازداشت شد.

بر کسی پنهان نسیت که در چند سال اخیر اقتصاد کشور در حالت وخیم مانده و  با منصوب تعداد زیادی اصولگرایان نزدیک به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین، این اوضاع بدتر شده است؛ ارزش ریال ۵۰ درصد کاهش یافته، نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است و خیلی‌ها انگشت اتهام را به سوی رئیسی گرفته و ادعا کرده اند که اکثر مشکلات در اقتصاد کشور ناشی از سوء مدیریت توسط دولت سیزدهم است.

به همین خاطر یکی از بزرگترین، مهمترین و پیچیده‌ترین چالش‌های پزشکیان بهبود بخشیدن اقتصاد و احتمالا احیای مذاکرات با غرب است اما سمت رئیس جمهور ایران در حقیقت منصوب بی‌اختیاری محسوب می‌شود بنابراین احتمالا این سوال در ذهن خوانندگان ما مطرح شده - آیا پزشکیان می‌تواند کشور ما را بهبود ببخشد و هم با غرب مصالحه کند؟