اولین قطار در راه افغانستان به ترکیه در ایران گیر شد

اولین قطار در راه افغانستان به ترکیه در ایران گیر شد

گفته مقامات راه آهن ایران، اولین قطاری که بار ۱۱۱۰ تن مواد معدنی را از افغانستان به ترکیه حمل می‌کرد، پس از عبور از مرز ایران، متوقف شده است.

با توجه به اینکه کنسرسیوم توسعه راه آهن در ابتدا ادعا کرده که قطار مذکور هنوز از مرز ایران عبور نکرده بود و در نتیجه سردرگمی در مورد این سوال؛ آیا قطار واقعاً وارد ایران شده است یا نه؟ وجود دارد.

اما الان تایید شده است که این قطار در ایران است. راه آهن ملی ایران تاکنون از تعیین یک قطارکش به آن خودداری کرده است و به همین دلیل قطار از تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ایستگاهی راه آهن در اطراف مرز ایران و افغانستان باقی مانده است. اما الان تایید شده است که این قطار در ایران است. راه آهن ملی ایران تاکنون از تعیین یک قطارکش به آن خودداری کرده است و به همین دلیل قطار از تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ایستگاهی راه آهن در اطراف مرز ایران و افغانستان باقی مانده است.

مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه آهن ایران به خبرگزاری ایسنا گفته «این واگن‌ها بارگیری شده بود و با دستور مدیرعامل راه‌ آهن با ارسال آنها موافقت شد، ولی تا هنوز کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است».مرتضی جعفری، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه آهن ایران به خبرگزاری ایسنا گفته «این واگن‌ها بارگیری شده بود و با دستور مدیرعامل راه‌ آهن با ارسال آنها موافقت شد، ولی تا هنوز کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است».

او افزود که «کنسرسیوم توسعه ریلی به دروغ اعلام کرد واگن باربری وارد ایران نشده است».او افزود که «کنسرسیوم توسعه ریلی به دروغ اعلام کرد واگن باربری وارد ایران نشده است».

به نظر می‌رسد دایا این اختلاف مربوط به شرایط خاصی از توافق کنسرسیوم با راه آهن ایران باشد که از کنسرسیوم می‌خواست برای هزینه‌های بهبود مسیر، یارانه‌های مختلفی پول دهد. برخی از مقامات در ایران ادعا کرده‌اند که کنسرسیوم عمداً از پرداخت این هزینه‌های توافق شده اجتناب کرده است که این بن بست فعلی رسیده است.به نظر می‌رسد دایا این اختلاف مربوط به شرایط خاصی از توافق کنسرسیوم با راه آهن ایران باشد که از کنسرسیوم می‌خواست برای هزینه‌های بهبود مسیر، یارانه‌های مختلفی پول دهد. برخی از مقامات در ایران ادعا کرده‌اند که کنسرسیوم عمداً از پرداخت این هزینه‌های توافق شده اجتناب کرده است که این بن بست فعلی رسیده است.

این قطار که اولین قطار صادرات مواد معدنی از افغانستان  به ترکیه از طریق ایران است، یک نشان نمادین از امارات اسلامی افغانستان ایست که این کشور تلاشات تجدید روابط اقتصادی خود را جدی می‌گیرد.

‌‌