ایران در کدام رتبه برترین تولید کنندگان پهپادی جهان قرار دارد؟

ایران در کدام رتبه برترین تولید کنندگان پهپادی جهان قرار دارد؟

اخیراً امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی دیداری از پایگاه پهپاد این نیرو توسط دانش‌آموزان سماد سراسر کشور، اظهار نظر کرد که ایران در حوزه پهپاد جزء ۳ کشور برتر است و با وجود اینکه او از کشورهای برتر از ایران نام نبرده، احتمال قوی وجود دارد که این ۳ کشور آمریکا، انگلیس و اسرائیل باشند و احتمالاً این سوال در ذهن خوانندگان ما مطرح شده است - آیا حرف حاجی‌زاده صحت دارد؟

بر کسی پنهان نیست که ایران نمی‌تواند در جنگ متعارفی کمر کشورهای مذکور را بشکند و مقامات ایران نیز از این واقعیت آگاه هستند. بنابراین، بیشتر ترجیح می‌دهند از تکنیک‌های غیر متعارفی مانند مین گذاری در تنگه هرمز و خلیج فارس و استفاده از پهپاد و شهپاد بهره برداری کنند تا از سرزمین ما دفاع کنند و سالهاست که کشور در زمینه طراحی پیشرفته‌ترین پهپادهای جهان مشغول بوده که در نتیجه، صنعت تولید پهپاد رزمی در ایران رونق چشمگیری دارد.

گفته می‌شود که پرچمدار و گل سر سبد این پهپادهای بومی شاهد ۱۲۹ است که برقالب پهپاد ساقط شده اسرائیلی بنام هرمیز ۴۵۰، (Hermes 450) که توسط دانشمند نظامی ایرانی بازیابی و مهندسی معکوس شده و همچنین مشابه «ام کیو ۱» آمریکایی طراحی و ساخته شده و برای عملیات هوایی مرگبار در سوریه و برای عملیات شناسایی در مرز کشور بکار برده شده است.

شاید جالب باشد بدانید که هر نیروی ارتش، سپاه و انتظامی پهپادهای خاص خود را بکار می‌برند و تعداد زیادی انواع پهپاد بومی وجود دارد که در عملیات گناگون مانند حمله هوایی، شناسایی و امداد و نجات استفاده می‌شوند و در حال حاضر، ایران قصد دارد پهپادهای خود را به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا (به عنوان مثال، سودان و بولیوی) صادر کند.

اما فقط در چند سال اخیر، ایران میزان تولید پهپادهای انتحاری را افزایش داده و نیز گزارش می‌شود که ایران این نوع پهپاد را به روسیه برای استفاده در نبرد اوکراین می‌فروشد و شواهد از آن حاکی است که این پهپاد موسوم به شاهد ۱۳۶ برای حمله به مناطق مسکونی اوکراین استفاده می‌شود. این گمان نیز می‌رود که چند سال پیش از همین نوع پهپاد برای حمله به نفتکش «مرسر استریت» استفاده شد که در جریان حمله دو نفر از خدمه این نفتکش جان خود را  از دست دادند.

با توجه به قابلیت عملیاتی ناوگان پهپادهای ایرانی، سابقه اثبات شده آنها در میدان‌های جنگی سراسر جهان بهمراه پیشرفتگی و توسعه‌یافتگی چشمگیر آنها در چند سال اخیر، پر واضح است که ایران باید یکی از برترین تولید‌ کنندگان پهپادی جهان محسوب شود.