ایران درخواست سفر آژانس انرژی اتمی به تهران را رد کرد

ایران درخواست سفر آژانس انرژی اتمی به تهران را رد کرد

چهارشنبه ۲ اسفندماه، ایران پیشنهاد رفائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای سفر به تهران برای گفتگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشور را در کرد و بجای آن، او را به کنفرانسی هسته‌ای در تهران که قرار است در می ماه سال جاری میلادی برگزار شود، دعوت کرده است.

پیش از این، گروسی اعلام کرد که ایران اورانیم را تا حدی بیش از نیاز تجاری غنی سازی می‌کند و قصد دارد به تهران سفر کند تا موضوع غنی سازی اورانیم را با مقامات جمهوری اسلامی مطرح کرده و نیز شکاف بین این آژانس و جمهوری اسلامی را هم آورد.

اما محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، در واکنش به درخواست گروسی و بدون توضیح بیشتری اعلام کرد که پیشنهاد گروسی به علت «تراکم برنامه‌ها» امکان‌پذیر نیست و در ادامه گفت ما او را به اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران دعوت کرده‌ایم.

دوشنبه، گروسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اشاره کرد که با وجود اینکه ایران میزان غنی سازی اورانیم را کاهش داده، از پایان سال گذشته میلادی، هنوز هر ماه هفت کیلو اورانیم به غنای ۶۰ درصد را غنی سازی می‌کند که این میزان به درجه غنی‌سازی مورد نیاز مصارف تسلیحاتی نزدیک است.

لازم به ذکر است که در چارچوب برجام که در حقیقت مرده است، حد مجاز غنی‌سازی اورانیم برای ایران فقط به غنای ۳.۶۷ درصد تعیین شد.