گروسی: ایران «به سختی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند

گروسی: ایران «به سختی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند

رافائل گروسی روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که ایران واقعاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر بیان کرد که این نهاد بین‌المللی از زمانی که ایران در فوریه ۲۰۲۱ تصمیم گرفت تا اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را توقف کند با مشکل مواجه شده است.

آقای گروسی در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شکایت کرد: «این وضعیت بسیار مایوس‌کننده‌ای است. ما فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه می‌دهیم، اما در یک سطح حداقلی. آنها همکاری را به صورت بسیار بی‌سابقه محدود می‌کنند». او اضافه کرد که «این یک چرخه بسیار خسته کننده است. ما نمی‌دانیم چرا آنها شفافیت لازم را ارائه نمی‌کنند.»

با این حال گروسی تاکید کرد که: «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی، این چیزی است که ما به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم، باید مانع وخامت اوضاع شویم و اجازه ندهیم وضعیت به نقطه‌ای برسد که بازگشت از آن غیرممکن باشد.»

او همچنین روز سه‌شنبه گفت که ایران دارای اورانیوم بسیار غنی شده کافی برای ایجاد چندین کلاهک هسته ای است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «ایران تنها کشور غیرهسته‌ای جهان است که اورانیوم را در چنین سطح بسیاربالایی و خیلی نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی٬ غنی‌سازی می‌کند.»

موضع رسمی جمهوری اسلامی این است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.