حملات آمریکا و انگلیس به مواضع حوثی‌ها

حملات آمریکا و انگلیس به مواضع حوثی‌ها

بامداد جمعه ۲۲ دی‌ماه، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا «سنتکام» اعلام کرده که نیروهای هوایی این کشور به همراه نیروی هوایی انگلیس، با استفاده از موشک‌های تاماهاک و جت‌های جنگنده، بیش از ۶۰ هدف نظامی در یمن را مورد بمباران هوایی قرار داده و افزود که این اهداف عبارتند از مواضع فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب راکت و سامانه‌های رادار.

حوثی‌ها طی چند ماه اخیر و در واکنش به حملات اسرائیل به فلسطین و حمایت‌ دولت‌های غربی از آن، کشتی‌های در حال عبور از تنگه بب المندب و دریای سرخ که مقصد خود را بنادر اسرائیلی اعلام کرده بودند را، مورد حمله قرار می‌دهدند. اقدامی که توسط دولت‌های غربی غیر قابل قبول  تلقی می‌شود که به حملات امروز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها منتهی شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره عملیات آمریکایی گفته «هدف از این حملات نشان دادن این موضوع بود که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه حوثی‌ها به دریای سرخ را تحمل نخواهند کرد.»

در نتیجه این حملات اخیر، قیمت نفت ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده و مشخص نیست که چه اتفاقی در این منطقه استراتژیک خواهد افتاد که ممکن است اختلال بیشتری را در بازار جهانی نفت ایجاد کند. جالب است بدانید که روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت جهان از این گذرگاه باریک عبور می‌کند؛ این بدین معناست که هدف مناسب برای نگرانی در بازارهای جهانی نفت است.

لازم به ذکر  که تنش در دریای عمان و خلیج فارس نیز افزایش یافته است. ۲۱ دی‌ماه، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد که این نیرو و یک نفتکش بنام «سنت نیکلاس» را به تلافی سرقت یک محموله نفت ایران، در دریای عمان توقف کرده بود.