نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: نتیجه‌گیری

نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: نتیجه‌گیری

این مثال‌ها فقط چشمه‌ای از فساد در کشور ما هستند و برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا اینقدر فساد در ایران وجود دارد؟ مقامات دولتی ادعا دارند که موقرانه زندگی می‌کنند اما لازم نیست که خیلی دور برویم و کافی است که به ثروت خامنه‌ای نگاه کنیم. تخمین زده می‌شود که ثروت خامنه‌ای بیش از ۸۰ میلیارد دلار باشد که متناسب با ارزش‌ها و موازین این مردان خدا پرست نیست و نشان می‌دهد که فساد در بالاترین سطح رژیم ریشه گرفته است.

اما رژیم می‌خواهد مردم را قانع کند که تحریم‌های غربی ریشه تمام مشکلات آنها است ولی حقیقت این ادعا چیست؟ زندگی قبل از تحریم‌ها چطور بود؟ آیا مردم عادی در رفاه و لاکژری زندگی می‌کردند؟ و یا درآمد نفت برای خدمات اجتماعی، آموزش و پرورش، خدمات ترابری و غیره بین استان‌ها عادلانه توزیع می‌شد؟ اگر برجام احیا بشود یا به توافق دیگری برسانند آیا شاهد بهبود زندگی مردم عادی خواهیم بود؟

ولی مطمئن هستیم که جواب را می‌دانیم. با سوء مدیریت و اختلاس و پارتی بازی، پول و ثروت در رده‌های بالای رژیم یعنی درمیان مقام‌های دولت و سپاه پاسداران و آخوندها خواهد ماند و قشر عادی که به سختی شرایط عادت کرده سود چندانی نخواهد برد.

در حال حاضر خلیلی‌ها به دلایل افزایش قیمت کالاها و اخذ یارانه‌ها با مشکلات معیشتی و گرانی مواجه هستند. لازم است که دولت رئیسی باید به فساد داخلی متمرکز کند تا از شرایط وحشتناکتر جلوگیری کند. اما وقتیکه مردم مجبورند به فروش اعضای بدنشان روی بیاورند آیا وضعیت می‌تواند از این بدتر هم بشود؟