نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: سیسمونی گیت

نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: سیسمونی گیت

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، یکی از ثروتمندترین افراد در ایران؛ فرمانده سابق نیروی هوافضای سپاه «نهسا» و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی در افتضاحی درگیر شد که رسانه‌ها آن را «سیسمونی گیت» نامیدند. چند عکس به ایکس «توییتر سابق» پست شدند که در آنها می‌توان همسر، دختر و داماد قالیباف را در فرودگاه استانبول دید که ظاهراً به علت بار اضافه از جمله لباس و اقلام نوزاد مانند کالسه و گهواره بچه با کارمندان فرودگاه دعوا می‌کردند.

در زمانیکه خیلی‌ها در ایران به علت تحریم‌ها و سوء مدیریت  مدیران در شرایط سختی به سر می‌بردند فامیل قالیباف برای خرید به ترکیه می‌روند. همچنین خلیلی‌ها به قالیباف انتقاد کرده و او را ریاکار نام برده اند چون در بحث‌های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، قالیباف به وزیر آموزش و پرورش وقت برای سفر او برای خرید سیسمونی به شدت انتقاد کرده بود.

اما داستان اینجا تمام نشده و روزهای بعد جزئیات بیشتری آفتابی شدند. بنا بر جزئیات جدید، وقتیکه فامیل قالیباف در ترکیه بود آنها دو آپارتمان لوکس به قیمت حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان را خریدند. البته سفر به کشورهای دیگر برای خریدن اموال یا کالاها غیر قانونی یا جرم نیست. اما سوال این است که بودجه این سفر و پول برای خریدن آپارتمان‌ها از کجا آمده بود؟

خلیلی‌ها درخواست استعفای قالیباف شده اند چونکه در دوره فعالیتش بعنوان شهردار تهران هم با اتهامات مشابهی روبهرو شد که نشان می‌دهد تا چه حد از شرایط جاری بی اطلاع است.