نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: پرونده اختلاس پتروشیمی

نگاهی بر رسوایی‌های اقتصادی در ایران: پرونده اختلاس پتروشیمی

اختلاس پتروشیمی ۶/۶ میایارد یورو رکورد زنجانی را شکست و بزرگترین پرونده اختلاس در ایران شد. مثل قضیه زنجانی هدف این پرونده که از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طول کشید، دور زدن تحریم‌های غرب بود. شرکت اصلی درگیر در این اختلاس شرکت دولتی پتروشیمی ایران بود که قرار بود بعنوان یک واسطه عمل کند تا نفت ایران را در خارج از کشور بفروشد، از سود فروش نفت کارمزد بگیرد و بقیه را به شرکت‌ها بدهد. اما در واقع شرکت میانجی پول خارجی را به ریال در بازار آزاد تبدیل می‌کرد که نرخ بالاتری در مقایسه با نرخ رسمی داشت و در پروژه‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کرد.

در ابتدا ۱۲۹ افراد توی ادعانامه به اتهام دست داشتن در این پرونده ذکر شده بودند و جالب این است که تعدادی از آنها مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی بودند. در نهایت تعداد متهمان به ۱۵ نفر  کاهش یافت که ایران ادعا می‌کند در مجموع به ۱۸۰ سال حبس محکوم شده اند. اما در زمان صدور حکم هیچکس در رابطه با این قضیه در زندان نبود و بعضی‌ها توانستند از کشور فرار کنند.

جالب است که MTN ایرانسل، یکی از بزرگترین شرکت‌های ارتباطی در ایران هم در این ادعانامه لیست شده بود اما نقش آن در این پرونده هیچوقت بررسی نشد. لازم به ذکر است که بنیاد مستضعفان و شرکت صانیع الکترونیک ایران که تابع به وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح است، در مجموع صاحب اکثریت سهام‌های MTN ایرانسل هستند.