تاکسی برقی ایران خودرو به تهران رسید

تاکسی برقی ایران خودرو به تهران رسید

ایران خودروی برقی ساخت داخل را با عنوان «آرزو۵» معرفی کرده است که برای خدمات تاکسی در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام‌برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور، گفت: در حال حاضر ۳۴ درصد خدمات از حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد از خودروهای شخصی و تاکسی است بنابراین حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل کشور و به ويژه ناوگان تاکسیرانی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

او ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین بخش تاکسی‌های برقی به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده است، افزود:‌ برای تامین ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی هدف‌گذاری شده است.

همچنین در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت خودروساز، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران امضاء شد.

معرفی تاکسی‌های برقی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران که در بین آلوده‌ترین شهرهای جهان است خواهد داشت؛ اما استفاده از خودروهای برقی در ایران با مشکلات فراوانی از جمله قیمت بالا، محدودیت تردد و خدمات پس از فروش روبرو است. مهمترین چالش، نبود زیرساخت‌های لازم است. با افزایش تقاضا برای برقی‌سازی خودروها، نیاز به توسعه و بهبود زیرساخت ایستگاه‌ها و جایگاه‌های شارژ خودرو نیز افزایش می‌یابد. نبود زیرساخت‌های شارژ مورد نیاز در سطح کشور چالش بزرگی برای رانندگان تاکسی ایجاد می‌کند. برای راه‌اندازی این خودروهای برقی نیاز به ایجاد یک شبکه شارژ قابل اعتماد و دسترس است.

ناگفته پیداست که توسعه و بهبود زیرساخت‌های لازم جهت برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی، نیازمند انعقاد قراردادهای پر سود با شرکت‌های فعال در این حوزه می‌باشد. در عین حال تجربه نشان می‌دهد که پروژه‌های بزرگ زیرساختی در ایران معمولاً توسط شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران و سایر دستگاه‌های حکومتی فرصت مغتنمی شمرده می‌شود برای گرانفروشی و سودجویی به نفع خود و به ضرر مردم ایران و در عمل به کانون‌های فساد تبدیل می‌شود. تا ببینیم مورد برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل با موارد قبلی فرق می‌کند یا نه.