تاکید بر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه

تاکید بر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه

مقامات ایران و ترکیه بر اهمیت توسعه همکاری دو جانبه در حوزه‌های تجاری، اقتصادر و کشاورزی تاکید کردند.

«علیرضا مهاجر»، وزیر جهاد کشاورزی،‌ در ملاقات با «ابو بکر گیزلیگیدر» همتای ترکیه‌ای خود در تهران گفت: هر دو ملت اشتراکات فرهنگی و دینی را دارند که می‌توانند برای گسترش روابط دو جانبه مورد  بهره برداری قرار بگیرند. همچنین او بر اهمیت ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور به ویژه در حوزه کشاورزی تاکید کرد.

او اعلام کرد که روی هم رفته حجم تولید محصولات کشاورزی کشور به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و افزود که ۸۰ درصد از این محصولات متعلق به بخش کشاورزی است که مهمترین محصولات آن شامل گندم، پنبه، برنج، جو، ذرت، آفتابگردان و محصولات تابستانی مانند گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و محصولات گلخانه‌ای هستند. او به همکاری ایران با ترکیه در زمینه تولید و واردات بذر اشاره کرد و از علاقمندی ایران برای توسعه همکاری دو جانبه در این زمینه سخن گفت.

تولید بذر سویا، گونه‌های آفتابگردان و دانه‌های روغنی و همچنین تبادل دانش فنی و تجربیات در قالب دوره‌های آموزشی از موضوعات دیگری است که مورد تاکید طرفین بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ترکیه به ضرورت همکاری دو جانبه بر اساس تغییرات و تحصولات اقلیمی اشاره کرد و افزود که برای مبارزه با بحران‌های اقلیمی نیاز به همکاری‌ کشورها با یک دیگر و همچنین مشارکت‌های بین‌المللی است.

گیزلیگیدر اظهار نظر کرد که تامین آب برای مصارف کشاورزی از مهمترین دغدغه‌های ترکیه است و تاکید کرد که بخش کشاورزی ترکیه در حال تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری است.