سهولت در انتقال مالی با عضویت ایران در بریکس

سهولت در انتقال مالی با عضویت ایران در بریکس

دوشنبه ۲۹ آبان ماه، فخرالدین عامیریان، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل، در دیدار با سفیر جدید برزیل در ایران گفت که عضویت ایران در گروه بریکس می‌تواند انتقال مالی بین تهران و برزیلیا را تسهیل کند. علاوه بر این، او خواستار توسعه و تقویت روابط تجاری دوجانبه هر دو کشور شد.

او خاطر نشان کرد «در حال حاضر، بزرگترین مشکل بین تجاران ایرانی و برزیلی انتقال پول است و این شرایط با توجه به عضویت ایران در  گروه بریکس به سهولت رفع می‌شود و به زودی می‌توانیم با توافقات بانک‌های هر دو کشور برای ایجادصندوق مشترک پولی نسبت به پرداخت مطالبات ارز حاصل از صادرات یا واردات بازرگانان اقدام کنیم» او افزود «سفارت برزیل در ایران می‌تواند در این مورد زمینه ساز شود.»

ادواردو گرادیلونه، سفیر جدید برزیل در ایران به سابقه روابط تجاری بین هر دو کشور اشاره کرد و گفت که یکی از برنامه‌های اصلی این سفارت توسعه و ارتقای سطح تعاملات تجاری بین ایران و برزیل است و مشارکت و تعامل راهبردی با اتاق مشترک در این زمینه می‌تواند موانع موجود را تا حدودی زیادی رفع کند.

لازم به ذکر است که این دو کشور بیشتر در حوزه کشاورزی همکاری می‌کنند و طبق آمار رسمی، فقط در سال ۲۰۲۲ میلادی، تجارت ایران و برزیل بیش از ۶ میلیلرد دلار بود و انتظار می‌رود که در آینده افزایش خواهد یافت.