آمریکا معافیت عراق برای خرید برق از ایران تجدید کرد

آمریکا معافیت عراق برای خرید برق از ایران تجدید کرد

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که آمریکا معافیت سه ماهی جدیدی را صادر کرده است که به عراق اجازه می‌دهد تا برق از ایران وارد کند و ضمن تاکید بر اینکه عراق تنها می‌نواند از این وجوهات برای تجارت انسان دوستانه استفاده کند، تلاش نمودند تا انتقادات مبنی بر اینکه نباید به تهران اجازه برداشت منابع مذکور داد خنثی سازند.

این مقامات گفتند که این معافیت عین معافیتی است که بر اولین بار در ماه ژوئیه این اجازه را به عراق داد که نه تنها به حساب‌های محدود ایرانی در کشور عراق بلکه به حساب‌های محدود ایرانی در کشورهای ثالث پول واریز کند.

این مقام آمریکایی که به شرطی حاضر به گفتگو با خبرنگاران شد که اسم او فاش نشود، تاکید داشت که این پول تنها برای مقاصد انسان دوستانه مانند واردات مواد خوراکی و محصولات کشاورزی قابل استفاده است، معاملاتی که «غیرقابل تحریم شدن» محسوب می‌شوند.

در عین حال این مقام آمریکایی هم تلاش کرد تا با انتقاداتی از سوی جمهوری‌خواهان کنگره مقابله نماید مبنی بر اینکه اگر به ایران اجازه برداشت این منابع داده شود، دست ایران برای خرج این پول‌ها که ارزش آنها در ۱۰ میایارد دلار تخمین زده شده است، صرف شورشیان و شبه نظامیان متحد خود که آنها هم با آمریکا سر جنگ و ستیز دارند یا حتی صرف برنامه هسته‌ای خود، بازتر می‌شود.

آمریکا علیه تهران تحریم‌های گوناگونی را به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای و پشتیبانی ایران از گروه‌های شبه نظامی اعمال کرده است که عملا جلوی این را می‌گیرد که کشورهایی که با ایران معامله می‌کنند با آمریکا روابط تجاری داشته باشند.

مقامات آمریکایی بیان کردند که هدف اصلی آمریکا کاهش اهرم فشار ایران بر عراق است. تهران قبلا با قطع صادرات گاز طبیعی به عراق که این قطعی‌ها موجب قطعات برق نامطلوبی شده و تولید برق عراق را مشکل مواجه کرده است، بغداد را مجبور کرده است تا از آمریکا اجازه بگیرد با به ایران پول پرداخت نماید.

این موضوع بدین دلیل ممکن است بحث برانگیز باشد که واشنگتن از بغداد خواسته است با حملات شبه نظامی متحد  ایران به نیروهای آمریکایی در عراق را کاهش دهد که نتایج چندانی در پی نداشته است. یکی از مقامات آمریکایی در خواسته‌های این کشور از عراق را «کاری در حال توسعه» توصیف کرد.

از زمانی که حمله حماس به جنوب اسرائیل، حملات به  نیروهای آمریکایی در منطقه افزایش یافته است که پنتگون شبه نظامیان متحد ایران را مقصر این امر می‌داند.

نیروهای آمریکایی و ائتلافی از ۱۷ اکتبر حداقل ۵۵ بار در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته اند که این حملات ۵۹ نفر مجروح شده اند، هر چند که همگی پس از درمان به کار خود بازگشته اند.

ریچارد گلدبرگ، مقام شورای امنیتی ملی در دولت ترامپ که اکنون در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مشغول کار است گفت که «در پی ۷ اکتبر و حملات بی وقفه به  نیروهای آمریکایی، سیاست آمریکا باید این باشد که از دسترسی تهران به پول نقد  در هر کجای جهان که نگهداری می‌شود، جلوکیری کند».