در اوپک برای ورود برزیل باز است

در اوپک برای ورود برزیل باز است

۱۷ آبان ماه، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که هثیم الغیص، دبیرکل اوپک درباره ورود برزیل به این سازمان اظهار نظر کرد و گفت «امروز برزیل به یکی از بزرگترین صادرکننگان نفت تبدیل شده و خرید نفت خام را متوقف کرده است. بنابراین درهای اوپک برای آن باز است.»

طی سال گذشته میلادی، تولید نفت خام برزیل سر به فلک کشیده و در ماه ژوئیه به اوج خود رسید. این افزایش بدین معناست که برزیل روزانه ۳.۵۱ میلیون بشکه تولید می‌کند.

اما این خبر در زمانی آمده است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیداری با هزاران دانش‌آموز و دانشجو از دولت‌های اسلامی و اعضای اسلامی اوپک خواست راه صدور نفت و ارزاق به اسرائیل را ببندند.

اسرائیل چون بیشتر نفت خام خود را از کشورهای غیر اوپکی می‌خرد، در نگاه اول این تهدید عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما با بررسی‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر، بزودی مشخص می‌شود که تهدید واقعی رژیم ج.ا این است که رژیم می‌تواند اعضای اسلامی اوپک را متقاعد کند تا یک ممنوعیت تمام عیار علیه اسرائیل و همه حامیان آن را اعمال کنند.

چنین تحریم در صورت اعمال استعداد این را دارد تا تاثیری فلج‌کننده بر اقتصاد جهانی بگذارد و در نتیجه، قیمت نفت خام را بطور چشمگیر افزایش دهد.

در لیست زیر می‌توان تولید روزانه اعضای اسلامی اوپک را مشاهده کرد که روی هم رفته ۳۰ درصد تولید روزانه جهان است:

۱. الجزایر - حدود یک میلیون بشکه

۲. ایران - حدود ۳.۴ میلیون بشکه

۳. عراق - حدود ۴.۱ میلیون بشکه

۴. کویت - حدود ۲.۵ میلیون بشکه

۵. لیبی - حدود ۱.۲ میلیون بشکه

۶. عربستان صعودی - حدود ۹ میلیون بشکه

۷. امارات متحده عربی - حدود ۲.۹ میلیون بشکه