خامنه‌ای از دولت‌های اسلامی خواست راه صدور نفت و ارزاق به اسرائیل را ببندند

خامنه‌ای از دولت‌های اسلامی خواست راه صدور نفت و ارزاق به اسرائیل را ببندند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۰ آبان از دولت‌های اسلامی خواست روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند. او در دیداری با هزاران دانش‌آموز و دانشجویان گفت «راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود و با آن رژیم همکاری اقتصادی نکنید.» خامنه‌ای نیز درباره جنگ کنونی اظهار نظر کرد «اگر کمک‌های همه جانبه آمریکا نباشد، رژیم صهیونیستی در ظرف چند روز فلج خواهد شد.»

شایان ذکر است که اسرائیل تقریباً هیچ نفتی در داخل تولید نمی‌کند و روزانه ۳۰۰ بشکه نفت خام برای فرآوری در ۲ پالایشگاه خود در حیفا و اشدود وارد می‌کند.

طبق آمار موجود، تقریباً نیمی از نفت خام اسرائیل از قزاقستان از طریق یک بندر روسیه در دریای سیاه وارد اسرائیل می‌شود. علاوه بر قزاقستان، اسرائیل نفت خام مورد نیاز را از آذربایجان از طریق بندر جیهان در ترکیه هم می‌خرد.

قبلاً اسرائیل نفت خام از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق می‌خریده‌است اما بخاطر اختلاف‌های حقوقی بین آنکارا و بغداد، انتقال نفت از طریق خط  لوله جیهان فعلاً در حالت تعلیق است.

تا اکنون هیچ کشوری به این تقاضای خامنه‌ای پاسخی نداده و هنوز مشخص نیست که کشورهای مسلمنان از او اطاعت خواهند کرد یا نه؛ اما در صورت اعمال چنین اقدامی می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر اقتصاد اسرائیل بگذارد.