سیم‌کارت گردشگری بدون محدودیت

سیم‌کارت گردشگری بدون محدودیت

دوشنبه ۲ مهرماه، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صانیع‌دستی اعلام کرد که طرح سیم‌کارت گردشگری تصویب شده و بزودی وارد بازار موبایل خواهد شد. با وجود این که ایران از لحاظ آزادی بیان یکی از سانسور شده و محدودترین کشورهای دنیا تلقی می‌شود اما گزارش شده که فقط در شش ماه نخست امسال سه میلیون و ۳۵۴ هزار مسافر و گردشگر خارجی به ایران سفر کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳۸ درصدی است. خارجی‌ها که قبلاً مجبور بودند فقط با WiFi هتل، کافه یا رستوران به اینترنت متصل شوند، الان می‌توانند با ارائه گذرنامه، یک سیم‌کارت گردشگری بخرند.

عزت‌ﷲ ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صانیع‌دستی از تصویب این طرح در کارگروه «رفع مصادیق مجرمانه» دادستانی کل کشور خبر داد و ادعا کرد که این طرح «مرحله به مرحله» اجرا می‌شود.

سال‌هاست که مردم ایران نسبت به دسترسی به اینترنت و سانسور و آزادی بیان در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و یک جامعه شناس درباره طرح سیم‌کارت گردشگری اظهارنظر کرد که سیم‌کارت آزاد «تبعیض آمیز» است و  منجر به آشفتگی اجتماعی و بی‌نظمی خواهد شد.

این در حالیست که کشور در هفته‌های گذشته چندین بار دچار اختلالات شدید اینترنت شده است اما مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت علت آنچه «قطعی موقت» توصیف کرد را «ارتقاع ظرفیت زیرساخت ارتباطی» اینترنت در سطح بعضی از استان‌های کشور اعلام کرد.

علاوه براین، با تصویب لاحیه جدید «حجاب و عفاف»، زنانی که تصویر بدون حجاب خود را به رسانه‌های خارج از کشور ارسال می‌کنند به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند.

حالا بنظر می‌رسد جمهوری اسلامی با تصویب این طرح، قصد دارد بیشتر گردشگرهای خارجی را به ایران جلب کند اما شاید این سوال  در ذهن خوانندگان ما مطرح شده است که آیا دولت در تلاش است تا تصویری برخلاف واقعیت را ارائه کند و آیا این طرح در واقع، مقدمه‌ای بر اجرای اینترنت طبقاتی است؟