نسل جدید زیردریایی غدیر و فاتح به نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق خواهند شد

نسل جدید زیردریایی غدیر و فاتح به نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق خواهند شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام آگاه در حاشیه نمایشگاه صنعت دفاعی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اعلام کرده که نیروی دریایی سپاه (ندسا) در آینده نزدیک به نسل جدید زیردریایی غدیر و فاتح مجهز خواهد شد.

نسل کنونی این انواع زیردریایی که در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تولید می‌شوند و کاملاً بومی‌ساز هستند، در حال حاضر فقط در نیروی دریایی ارتش به کار برده می‌شوند. اما در سال ۱۳۹۷، سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره برنامه‌های آینده این نیرو در حوزه زیردریایی بیان کرد «زیردریایی که ما دنبال آن هستیم، کلاس میدجت است که پیشرفته‌تر از زیردریایی غدیر باشد.» و در ادامه تشریح کرد «علاوه بر مجهز بودن به آژدر باید به موشک‌های کروز زیرسطح به سطح هم مجهز باشند.»

اینکه طول زیردریایی غدیر فقط ۲۹ متری است برای عملیات در خلیج فارس مطلوب تلقی می‌شود.

تا به حال حوزه ماموریت ندسا عمدتاً به خلیج فارس و تنگه هرمز محدود بوده اما در چند سال گذشته، این نیرو حوزه ماموریت خود را گسترش داده و به همین دلیل تعدادی کشتی بزرگ چند منظوره مانند شهید رودکی و شهید مهدوی به ندسا الحاق شده اند که باعث شد ندسا به یک نیروی دریایی نیمه آبی یا اقیانوس پیمایی تبدیل شده است.

طبق مشخصات اعلام شده فاتح، این زیردریایی از ۴ مقر پرتاب آژدرهای ۵۳۳ میلی‌متری برخوردار است و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد.

گسترش حوزه ماموریت ندسا به خوبی نشان می‌دهد که صنعت دفاعی-دریایی ایران مثل همیشه به پیش می‌تازد و مرتب دستیابی‌های جدید نظامی را در حوزه نبرد و پدافند دریایی رقم می‌زند.