آیا عضویت ایران در بریکس منجر به رفع تحریم‌های آمریکا خواهد شد؟

آیا عضویت ایران در بریکس منجر به رفع تحریم‌های آمریکا خواهد شد؟

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره عضویت ایران در بریکس گفت که عضویت ایران در این گروه به پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا منجر خواهد شد. او افزود:‌ «بریکس، شانگهای و اوراسیا، اسم رمز شکست تحریم‌های غربی است. خنثی‌سازی تحریم‌ها در عرصه شکلگیری هندسه نوین جهانی یعنی دوران ورود به پیمان‌ها، ائتلاف‌ها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و این به معنی پایان یکجانبه‌گرایی است.»

حسین قریبی، سفیر ایران در برزیل با تاکید بر اینکه عضویت ایران در بریکس نتیجه ماه‌ها تلاش و اقدامات فشرده دیپلماتیک دولت سیزدهم است.

گفتنی است که این اولین گسترش بریکس پس از ورود آفریقای جنوبی به این گروه در سال ۲۰۱۰ میلادی است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از موافقت اعضای بریکس با عضویت ایران در این گروه قدردانی کرد و در توییتی نوشت:‌ «عضویت ایران در بریکس می‌تواند زمینه تعقیب اهداف و توسعه دیگر راهبردهای کلان دولت در اجرای دیپلماسی پویا را فراهم کند.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که صبح زود پنجشنبه هفته گذشته برای شرکت در این نشست وارد آفریقای جنوبی شده بود، مصالح و مزایای پیوستن ایران به این گروه را «تاریخ‌ساز» توصیف کرد. وی در سخنرانی خود به سران اعضای بریکس گفت:‌ «همکاری راهبردی بین ایران و اعضای بریکس در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و تجارت از دستور کار جهانی بریکس حمایت خواهد کرد. جمهوری اسلامی از تلاش‌های بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضا و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی، حمایت می کند.»