تخلیه محموله نفت ایرانی از نفتکش «سوئز راجان» در آمریکا آغاز شد

تخلیه محموله نفت ایرانی از نفتکش «سوئز راجان» در آمریکا آغاز شد

یکشنبه ۲۹ مرداد، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که تخلیه محموله نفتکش «سوئز راجان» به نفتکش دیگری به نام «آقای فرات» در نزدیک هیوستون تگزاس آغاز شده است. شاید یادتان باشد که این کشتی مظنون به حمل نفت خام ایران بود که این کار برخلاف تحریم‌های آمریکا علیه تهران است و در نتیجه، تقریباً سه ماه پیش ماموران آمریکا این نفتکش با پرچم جزایر مارشال و حامل نفت ایران را در دریای چین جنوبی توقف کرده و به سمت سواحل ایالات متحده هدایت کردند. سپس مقامات ایران در واکنش به این اقدام هشدار داده بودند که در صورت تخلیه نفت این کشتی، اقدامی «تلافی جوایانه» خواهند کرد.

قبلاً گزارش شده که نفتکش «سوئز راجان» از سی‌ام مه ماه در بندر گالوستون لنگر انداخته بود و هفته گذشته، چند نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره از دولت جو بایدن خواسته بودند محموله‌اش را در اسراع وقت انتقال شود.

بالاخره بعد از یک تاخیر نزدیک به سه ماهه، آسوشیتپرس با تحلیل داده‌های ردیابی کشتی تایید کرده که شنبه، این کشتی درحال تخلیه و انتقال محموله خود در نزدیک گالوستون در ایالات تگزاس بود اما جالب است بدانید که تاکنون مقام‌های آمریکا هیچ واکنشی در این مورد نشان نداده‌اند.

همزمان با تخلیه محموله مذکور، تنش در تنگه هرمز و خلیج فارس نیز افزایش یافته است. روز دوشنبه تصاویر و فیلمی از سیستم‌های پایش و کنترل بالگرد، رصد ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران منتشر شدند. طبق دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، در تشریح این اقدام گفت: «در این رصد ناو بالگردبر شناور آمریکایی‌ها مبادرت به پرواز بالگرد می‌کنند اما بعد از اخطار کنترل باند تنگه هرمز، ناوتیپ ذوالفقار که مسئولیت کنترل باند ورودی را بر عهده دارد و همچنین حضور شناورهای نیروی دریایی سپاه، آنها مجبور به نشاندن بالگردها به‌روی ناو می‌شوند.»

در مورد نفت توقف شده، علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران، اظهار نظر کرد: «واشنگتن بارها مرتکب اشتباهات محاسباتی شده و بارها هم به اشتباهات خود پی برده است. اگر دشمنان حماقت کرده و نفتکش ایران را تخلیه کنند مقابله به مثل خواهیم کرد، یکی از سیاست‌های کشور از زمان جنگ تحمیلی تاکنون مقابله به مثل بوده است.»