ایران صادرات گاز خود را به عراق از سر گرفت

ایران صادرات گاز خود را به عراق از سر گرفت

نزدیک به دو هفته است که ایران به خاطر بدهی گازی، میزان صادرات گاز خود را به عراق به پنجاه درصد کاهش داده است اما به گزارش  خبرگزاری رسمی عراق، این دو کشور توافقنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن، عراق تا پایان سال جاری میلادی، در ازای نفت خام و سیاه از طرف ایرانی گاز دریافت خواهد کرد.

روز سه شنبه هفته گذشته، یک مقام عراقی اعلام کرد که «بعد از روزها مذاکرات با ایران ما به توافقی رسیده‌ایم و حالا بحران تامین گاز به پایان رسیده است. با امضای این توافقنامه می‌توانیم نیروگاه‌ها و شبکه برق کشور را تغذیه کنیم.» او افزود که «این کشور سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند و قصد داریم بازهم همین میزان گاز را وارد کنیم که در دو هفته گذشته به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته بود.»

این مقام عراقی توضیح کرد که «به دلیل اینکه آمریکا ایران را تحت تحریم‌های سنگین قرار داده، ما نتوانستیم این   بدهی را بازپرداخت کنیم.» اما تعجب آور نیست که کارشناسان اقتصادی بر این  باورند که توافق جدید ما بین عراق و ایران  نیز تحریم‌های آمریکا را احتمالا نقض می‌کند. به نقل از یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا معافیت جدید ۱۲۰ روزه‌ای را امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بدهی برق خریداری شده از ایران را تسویه کند.

با وجود اینکه عراق دارای ذخایر عظیم نفت  و گاز است، بدلیل عدم توسعه شبکه برق و زیرساخت‌های حیاتی این کشور به واردات گاز از ایران متکی است؛ ضعف‌های شبکه  برق عراق مخصوصاً در ماه‌های تابستانی به علت فشاری که مصرف برق کولر‌ها به این شبکه وارد می‌کند خودنمایی می‌کند.