دولت ایالات متحده یک شرکت فناوری ایرانی را تحریم کرد

دولت ایالات متحده یک شرکت فناوری ایرانی را تحریم کرد

سخنگوی ایالات متحده روز جمعه گفت که دولت آمریکا شرکت فناوری «ابر آروان»، دو نفر از بنیانگذاران این شرکت و شرکت تابعه امارتی به دلیل نقش آنها در سانسور اینترنت برای سرکوب اعتراضات در ایران تحریم کرده است.

او ادامه داد: «دولت ایران بارها از ابزار اعمال محدودیت‌های اینترنتی و کاهش سرعت اینترنت جهت سرکوب اعتراضات، تجسس از مردم و مجازات ایرانیانی که تلاش داشته‌اند از حق آزادی بیان و تجمع خود چه آنلاین و چه آفلاین دفاع کنند استفاده کرده است».

مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور ماه سال گذشته سبب موجی از اعتراضات در سراسر کشور شد. خانم امینی به نقض قوانین سختگیرانه حجاب جمهوری اسلامی متهم شده بود که همین قوانین پس از فوت خانم امینی به عنوان موضوع اصلی اعتراضات، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است؛ گفتنی است اعتراضات به مرگ خانم امینی و حجاب اجباری، از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ادامه داد «آبر اروان به طور علنی موافقت کرد تا خدمات رهگیری و جاسوسی ارتباطی در اختیار دولت ایران قرار دهد» و گفته می‌شود با نهاد‌های اطلاعاتی کشور رابطه نزدیکی دارد و مدیران آن نیز با مقامات ارشد حکومت ایران رابطه دارند؛ این بدین معناست که مقامات ایران می‌توانند همه داده‌های ورودی و ارسالی کاربران را مورد کنترل، سانسور و نظارت قرار دهند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مالی و تروریسم، در بیانیه‌ای گفت «ایالات متحده، متعهد است تا افرادی را که حق آزادی و ابراز مخالف را سرکوب و نقض می‌کنند، پاسخگو سازد».

وزیر خزانه‌داری از تحریم پویا حسین‌لو و فرهاد فاطمی، بنیانگذاران شرکت ابر آروان خبر داد و افزود:
«ArvanCloudGlobal Technology LLC» یک شرکت تابعه ابر آروان در امارت است که این شرکت نیز مورد تحریم قرار گرفته‌است.

به موجب این تحریم‌ها، «تمام اموال و منابع این افراد و شرکت‌ها در سرزمین‌های تابع قوانین آمریکا مسدود می‌شود». علاوه بر این، انجام برخی معاملات با آنها می‌تواند منجر به «تحریم‌های ثانوی» شود که بر اساس آن ایالات متحده می‌تواند افراد و نهاد‌های غیر آمریکایی را مجازات کند.