نگرانی مسئولان از تاثیر اعتصاب کارگران پتروشیمی بر اقتصاد ایران

نگرانی مسئولان از تاثیر اعتصاب کارگران پتروشیمی بر اقتصاد ایران

از اواخر شهریور ماه تا کنون، اعتراضات مردمی و اعتصابات کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف اقتصادی پدیده‌ای است که توجه همه را به خود جلب کرده است. در پنج ماه اخیر در شهرهای سراسر ایران شاهد درهای بسته مغازه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و حتی پالایشگاه‌ها بوده‌ایم. در این میان حساسیت مسئولان به ویژه متوجه بخش درآمدزا و حیاتی پتروشیمی است چراکه با اعتصاب کارگران این بخش نهادهای مختلف از جمله سپاه پاسداران از یک منبع درآمد ارزی مهم محروم شده‌اند.

اما فعالیت معترضان و اعتصاب کنندگان به اعتصابات ساده محدود نبوده و برخی پا را فراتر گذاشته و برای ایجاد اختلال در نظام ارزآوری رژیم جمهوری اسلامی به اقدامات تخریبی هم در دنیای فیزیکی و هم در عرصه سایبری دست زدند که گزارش ها از این حاکی است که اقداماتی از این دست به مشکلات فراوانی در شرکت پتروشیمی دماوند منجر شده و در عین حال با درز اطلاعات حساس پیرامون تاسیسات مهم پتروشیمی و حملات سایبری به پمپ بنزین‌ها، نگرانی مسئولان بالا گرفته است که هشدار محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این باره نشان‌دهندۀ ترس سپاه از ادامه این موج از حملات است.

گفتنی است که حکومت جمهوری اسلامی به علت تنش‌های ناشی از برخورد غیر انسانی دستگاه‌های امنیتی با اعتراضات اخیر در تنگنا قرار دارد ولی به جای هرگونه تلاش برای مسالمت‌جویی باز بر قلدری و خشونت اصرار دارد و این طور به نظر می‌رسد هیچ یک از مقامات تصمیمگیر حاضر نیست در قبال حتی یکی از خواست‌های معقولانه مردم کوتاه بیاید. در نتیجه انتظار می‌رود اقتصاد ایران و معیشت مردم بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد و تا زمانی که منافع شخصی افراد و نهادهای تصمیمگیر تحت الشعاع قرار نگیرد، امیدی برای تغییر مسیر مطرح نباشد.