ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق رسید

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق رسید

به نقل از خبرگزاری تاس، الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که روسیه انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، توافقی نسبت به یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شود.

آقای اورچوک در این باره تاکید کرد «ما در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم که چنین توافقی می‌تواند تا پایان سال جاری به توافق برسد.»

در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، وی گفته بود که اتحادیه اوراسیا ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق در مورد منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.

همچنین، آندری اسلپنف، وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا پیشتر اعلام کرده بود که احتمال دارد که این توافق بین ایران و این اتحادیه تا پایان سال جاری میلادی امضا شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی میان دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است، در سال ۲۰۱۵ میلادی تشکیل شد و در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران با اتحادیه اوراسیا توافقنامه‌ای در مورد تعرفه ترجیحی امضا کردند که در سال ۲۰۱۹ میلادی، اجرا شد. در حال حاضر، تقریباً ۸۶۲ کالا مشمول این تعرفه ترجیحی هستند.

در سال ۱۴۰۰، ارزش تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۵.۶۴۳ میلیارد دلار رسید که افزایش ۶۶ درصدی در مقایسه با سال قبل نشان داد.

به گفته سخنگوی پیشین گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم معاملات تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته بیش از ۱۳.۱۲۷ میلیون تُن بود که این حجم در مقایسه با سال قبل، ۵۱ درصد افزایش داشته است

ایران ۲.۷۷ میلیون تُن کالا با ارزش ۱.۱۷۰ میلیارد دلار را به اتحادیه اوراسیا صادر کرد که افزایش ۳.۵ درصدی از لحاظ حجم و افزایش ۱۲ درصدی از لحاظ ارزش نشان داد.