تعدیل قیمت خودرو به چه قیمتی؟

امروز توجهم به دو گزارش صراط نیوز جلب شد که هرچند مضمونشان کمک به اقتصاد کشور است گویا دو روش پیشنهادی با هم تناقض دارند. با توجه به اهمیت بازار خودرو در اقتصاد ایران و نظر به سروصدای ناشی از تلاطم قیمتی و جهش‌های تورمی، جای تعجبی نیست که رهبر انقلاب بر خود لازم دید به این موضوع ورود کند و عده ای از توییت به اصطلاح معنادار ایشان ابراز خوشحالی کرده اند، گرچه طبق معمول حضرت آقا از صراحت بیان پرهیز و ابهام پیشه کردند. از طرف دیگر، بحث مالیات که معمولا خیلی کم از آن صحبت می‌شود به دلیل اوضاع وخیم اقتصادی این روزها به موضوعی پربحث تبدیل شده است زیراکه آن طور که پیداست بحران‌های دوگانه بیولوژیک و اقتصادی، نظام را به لب پرتگاه رسانده و آنچه که تا به حال امری محال و غیر قابل تصور می‌نموده – حذف معالفیت‌های مالیاتی و برخورد جدی با متخلفان مالیاتی – امروز در برخی محافل به امری منطقی بدل شده است؛ گزارش صراط نیوز در این باره را می توانید اینجا بخوانید:https://www.seratnews.com/fa/news/504442/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D8%AF. اینها را تا اینجا داشته باشید تا به تناقض این دو خبر با هم بپردازیم.

با یک نگاه سطحی این دو قضیه بایستی متکامل هم باشند؛ کمک سپاه به بخش خودروسازی از آنجایی به مردم بایستی به مردم کمک کند که با تنظیم بازار خودرو، شعله تورم فروکش می‌کند و مردمِ دست به جیب نفس راحتی می‌کشند، از طرف دیگر افزایش درآمد مالیاتی کمک می‌کند تا نظام از وابستگی به نفت بیش از پیش بگسلد و در عین حال منابع بیشتر در اختیار دولت قرار می‌گیرد که با اختصاص و بکارگیریِ درست این منابع مردم نیز نفعی از آن می‌برند

پس تناقض کجاست؟

این دو قضیه دقیقا آنجا متناقض و متضاد با هم است که باید متکامل هم باشد. با تسلط قریب به کامل سپاه پاسداران بر بخش ساخت و فروش خودرو، سپاه پاسداران به منبع درآمد تازه‌ای دست پیدا می‌کند اما سپاه پاسداران هرچند رسما خود از معافیت مالیاتی برخوردار نیست، با همان ابتکار و خلاقیت مورد پسند رهبری، سازوکارهای مختلفی در اختیار دارد تا از ناحیه سپاه پولی نصیب دولت نشود. در واقع سپاه غالبا از مشکلات و ضعف‌های اقتصادی کشور در امان است گرچه مسبب بسیاری از مشکلات و ضعف‌های کشور خود سپاه است!

ریشه این مشکل به خود نظام مالیاتی کشور برمی‌گردد. نظام مالیاتی هر کشوری، معافیت‌هایی برای بعضی بخش‌ها و فعالیت‌ها در نظر می‌گیرد. این دست معافیت‌ها بنا به احتیاجات اقتصادی تغییر می‌کند و معمولا جز برای نهادهای خیریه و مذهبی ثابت نمی‌ماند.این در حالی است که در جمهوری اسلامی معافیت‌های مالیاتی برای بخش‌های مهم اقتصادی نظیر فعالیت‌های فرهنگی که بازیگران فیلم و سریال را هم در بر می‌گیرد! و حتی مدارس غیر انتفاعی وجود دارد. بدون شک اینها در نظام مالیاتی کشور ما جایی ندارند. در کنار این معافیت‌های نابجا معافیت‌های مالیاتی یک سری نهادهای نزدیک به رهبری و سپاه نیز در نظام مالیاتی کشور ماندگار است و هرگونه تلاش برای اصلاح یا رفع آنها توسط شورای نگهبان رد می‌شود. بدیهی است که بعضی از نهادهایی که برای آنها استثناء قائل شده است به راستی اکثر فعالیت‌هایشان در زمینه‌هایی صورت می‌گیرد که معافیت‌ از مالیات برای آنها کاملا قابل توجیه است اما دو نام در لیست نهادهای معاف از مالیات به چشم می‌خورد که آدم انگشت به دهان می‌ماند که دلیل حضور این دو در لیست چه می‌تواند باشد؟

بنیادهای مستضعفان انقلاب اسلامی و شهید و امور ایثارگران که از معافیت صددرصدی از پرداخت مالیات برخوردارند، هزاران شرکت و سازمان ایرانی به آنها تعلق دارد به طوری که طبق برخی برآوردها سهم بنیاد مستضعفان از اقتصاد کل کشور رقمی حدود ۶۰درصد است. هرچند که سر این رقم اتفاق نظر وجود ندارد و البته توسط خود بنیاد مستضعفان که شفافیت در مورد دارایی‌های خود را بر خود لازم نمی‌داند، اکیدا رد شده است و رقمی حدود یک درصد در گزارشات خبرگزاری‌های وابسته به سپاه آمده است. اگر فرض کنیم که رقم واقعی چیزی حدود ۳۰ درصد اقتصاد کشور است، این بدین معناست که از سی درصد تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور یک ریال! نصیب دولتی نمی‌شود که قرار است درآمد مالیاتی را صرف ارائه خدمات به مردم و تامین امنیت مردم کند و هر کوتاهی در این باره را دارودسته سپاه پاسداران و دیگر ذی‌نفعان با صدای بلند و بوسیله

رسانه‌هایی که اینها نیز از پرداخت مالیات معافند محکوم می‌کنند. آقای مسئولان، آقای شورای نگهبان، آقای سپاه پاسداران! مگر نشنیده‌اید، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟؟