پیشنهاد سرمایه‌گذاری: لباس گرم

پیشنهاد سرمایه‌گذاری: لباس گرم

مشکلات حامل‌های انرژی که در ماه‌های گرم امسال در زندگی روزمره مردم اختلالاتی گاه جدی را ایجاد کرد با فرا رسیدن ماه‌های خنکتر هم از بین نمی‌رود هرچند نوع دقیق مشکل از قطعی کولرها به قطعی آب‌گرم‌کن و شوفاژ تغییر شکل خواهد کرد. محسن طرزطلب، مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، در نشستی از نگرانی‌های این شرکت نسبت به این موضوع سخن گفت و بیان کرد: مشکلی که به طور محسوس در سال گذشته به دلیل عدم تامین گاز و سوخت مایع مورد نیاز نیروگاه‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و این نگرانی وجود دارد که در زمستان امسال هم نتوانیم برق کشور را به صورت کامل تامین کنیم. در تابستان امسال به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده ناچار به قطع برق صنایع و مشترکان خانگی و تجاری شده‌ایم که اگر این امر در زمستان امسال هم ادامه داشته باشد، این امر به شدت برای صنعت برق دلهره‌آور خواهد بود.

با این حال اما نکته اساسی اینجاست که بحران انرژی در ایران تازگی ندارد و اگر تا کنون بر زندگی روزمره مردم تاثیر چندانی نگذاشته بدین دلیل است که قطعی‌ها همواره متوجه واحدهای صنعتی و تجاری شده است. امسال بر خلاف سال‌های قبل این بحران به خانه‌های مردم هم سرایت کرده است. با وقوع خشکسالی مفرط ظرفیت تولید برق آبی در کشور به شدت افت کرده و از دیگر سو تولید انرژی هسته‌ای همچنان گرفتار بازی‌های سیاسی است؛ علاوه بر این نیروگاه‌های گازی حال خوشی ندارند.

آقای رئیسی اولویت‌های دولت خود را اقتصاد و کووید-۱۹ برشمرده‌اند ولی با نزدیک شدن به فصل سرد باید با جدیت و فوریت به بحران انرژی رسیدگی شود.

جواد اوجی وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری اذعان داشت: امسال پیشبینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم. این در حالی است که قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی رشد چشمگیری داشته و در اروپا نیز آتشسوزی در یک پالایشگاه متعلق به شرکت گازپروم روسیه سبب کاهش صادرات گاز از روسیه به کشورهای اروپایی شده است. در آسیا رشد اقتصادی و افزایش تولید صنعتی، تقاضای گاز طبیعی را به بیشترین میزان خود رسانده است. تفاوت مهم و اساسی ایران با این بازارها اما این است که ایران، توان همراهی با افزایش قیمت‌ها را ندارد و از این رو احتمال قطعی‌های زمستانه بیش از پیش قوت گرفته است.