امارات وارد لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف می‌شود؟

امارات وارد لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف می‌شود؟

طبق گزارش‌های واصله، کشور امارات آخر فوریه (اوایل اسفند ماه) وارد لیست خاکستری FATF می‌شود. اف ای تی اف، نهادی بین‌المللی است که نظارت بر پولشویی و مقابله با جرایم مالی را به عهده دارد. این نهاد سال ۲۰۲۰ گزارش کرد، امارات در صورت عدم اصلاحات اساسی وارد لیست خاکستری خواهد شد. کشورهایی که در این لیست جای داده می‌شوند مورد «نظارت دقیقتر» قرار می‌گیرند که این امر ممکن است آبرو و اعتبار نظام بانکداری امارات را زیر سوال برده و دسترسی نهادهای مالی آن کشور به بازارهای اعتباری جهانی را با چالش مواجی سازد.

گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات امارات برای مقابله با پولشویی و تامین مالی گروه‌های تروریستی در چند وقت اخیر و پس از آن بالا گرفت که دولت این کشور در صدد برآمد تا معاملات مشکوک را از نظام مالی و بانکداری خود حذف کند. با وجود اقدامات اخیر مقامات امارات اما آن طور به نظر می‌رسد که اقدامات انجام شده برای اقناع سازمان اف ای تی اف کافی نبوده و همچنان به اقدامات بیشتری در راستای تطبیق با استانداردهای بین‌المللی نیاز است؛ در غیر این صورت، ورود این کشور به لیست خاکستری قطعی است. سازمان ای اف تی اف همچنین خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر مقامات مالی و وزارت دارایی امارات شده بود که تا کنون شکلگیری هماهنگی مورد نظر دیده نشده است.

بنا بر اعلامیه ۶ بهمن دفتر اجرایی ملی مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم امارات، این نهاد قرار است تا آخر سال جاری میلادی گزارش خود را از ارزیابی ریسک «چگونگی استفاده از منابع مالی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی» تکمیل و منتشر کند. در این اعلامیه بر تعهدات بخش خصوصی در پیشگیری از وقوع جرایم مالی و تامین مالی تروریسم نیز تاکید شد.

سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶/۷ هـ ش) دولت امارات قانون ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم را به تصویب رسانده و به اجرا درآورد اما کارشناسان این حوزه معتقدند قانون مذکور ضعف‌های اساسی دارد و ضرورت دارد این قانون برای رفع ضعف‌های موجود اصلاح شود. کشور امارات که هم اکنون به عنوان «مرکز مهم پولشویی» توسط مقامات آمریکا شناخته شده است، اگر وارد لیست خاکستری اف ای تی اف شود، ضربه اقتصادی بزرگی خواهد خورد. طبق تخمین کارشناسان در صورت ورود امارات به این فهرست، کاهش ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی و تولید ناخالص ملی دور از ذهن نیست.

از دیگر کشورهایی که در حال حاضر در لیست خاکستری اف ای تی اف قرار دارند می‌توان از الجزایر و سوریه نام برد. این در حالی است که برخی کشورها از جمله ایران و کره شمالی در لیست سیاه این نهاد قرار گرفته‌اند. به همین دلیل این خطر وجود دارد افزایش تجارت دوجانبه‌ای که در ده ماهه ۱۴۰۰ میان ایران و امارات ثبت شد برای امارات مشکلساز واقع گردد.

خودداری ایران از الحاق بهتوافقات و معاهدات بین‌المللی مقابله با پولشویی و پیشگیری از جرایم مالی و تامین مالی تروریسم سبب شده است که نظام بانکداری ایران در بازارهای بین‌المللی ناامن محسوب شود و از آنجا که هنوز مجلس ایران قانونی برای مقابله موثر با جرایم مالی و تامین مالی تروریسم تصویب نکرده، خطر سوءاستفاده از نظام بانکی ایران برای ارتکاب جرایم مالی و تامین مالی گروه‌های تروریستی همچنان وجود دارد. این مساله باعث تشدید فشار بر مقامات امارات شده است تا از مطابقت کامل هرگونه تجارت با ایران با استانداردهای اف ای تی اف اطمینان حاصل کنند تا اعتبار این کشور بیش از پیش نزد این نهاد بین‌المللی خدشه‌دار نشود.

باید منتظر بود و دید که ورود امارات به لیست خاکستری اف ای تی اف بر روابط تجاری آن کشور با کشورهای همسایه از جمله ایران، چه تاثیری می‌گذارد.