کرونا و کمبود منابع و فرافکنی مسئولان

ویروس کرونا جان تازه گرفته و بار دیگر شیوع ویروس در سراسر کشور در حال رشد شتابان است به طوری که دیروز ۵ مهر از سی‌ویک استان کشور فقط ۷ استان وضعیت قرمز را نداشتند و از این تعداد تنها دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان در وضعیت قرمز یا هشدار نداشتند. بار دیگر موجی از مرگ در کشور به راه افتاده است و تا پایان آن صدها، شاید هم هزاران نفر جان خود را از دست خواهند داد. همه اینها متاسفانه یک واقعیت است و هیچ توطئه‌پردازی و سیاهنمایی در کار نیست. به همین دلیل در فضاهای واقعی و مجازی از همه سو شعار #ماسک_بزنیم به گوش می‌رسد و در رسانه‌ها هم به طور مداوم بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله دست شستن و فاصله‌گذاری اجتماعی گوشزد می‌شود. اینها، وظیفه مدنی ماست که با وجود سختی‌های متعدد و روزافزون که بر مردم این مرزوبوم متحمل شده و می‌شود تلاش دست‌جمعی مردم این کشور برای ریشه‌کن کردن ویروس مایه قوت قلب است اما افسوس که مقامات حکومتی اعم از دولتی و غیردولتی، در جنگ با ویروس پشت مردم را خالی کرده‌اند.

رهبر انقلاب شش ماه پیش با برداشت مبلغیک میلیارد یورواز صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با کرونا موافقت کردند که تا کنون و در آستانه موج سوم همه‌گیری کرونا فقط ۲۷ درصد این مبلغ به وزارت بهداشت رسیده است. این در حالی است که هزینه‌های بحران کرونا لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر می‌شود و وزارت بهداشت به سختی از کمکرسانی و حمایت از کادر پزشکی و درمانی برمی‌آید.

سعید نمکی چند روز پیش در دلنوشته‌ای که در اینستاگرام منتشر کرد از وضعیت نابسامان «جبهه سلامت» گلایه کرد و گفت:

من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم، مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود، پاییز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته و از یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه ملی موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر کنار گذاشته‌اند؟

این پول با وجود اینکه شش ماه پیش به وزارت بهداشت اختصاص داده شد هنوز به جایی که نیاز مبرم به منابع مالی وجود دارد، نرسیده است. اگر پول به موقع به وزارت بهداشت رسیده بود چه بسا جان‌هایی که از دست نمی‌رفت. یکی از مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور درباره دلیل تاخیر در انتقال پول به وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفت: علت ملاحظه و تاخیر در مابقی منابع نیز به دو موضوع باز می‌گردد. بانک مرکزی به دلیل آثار پولی که تبدیل یورو به ریال دارد، ملاحظاتی داشته و مخالف است. همچنین ارز صندوق توسعه ملی نیز در دسترس نیست.

در همین ارتباط عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی بیان داشت: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است.

احسان امینی، یکی از کارشناسان بانک مرکزی، این موضوع تایید کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: منابع درخواست شده وزارت بهداشت ارزی است و رییس کل بانک مرکزی مخالف استفاده از منابع غیرقابل دسترس ارزی صندوق برای وزارت بهداشت است چون تورم زا است. {در واقع} اصلا منابعی نیست و قرار هست ریال تولید بشه! در جای دیگری از صفحه خود نیز تلاش کرد تا مسئولیت امر را به گردن خود وزارت بهداشت بیندازد و با طرح موضوع سهامی که وزارت بهداشت در پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (شركت آواي پرديس سلامت)، به طور تلویحی اظهار داشت که مشکل اصلی وزارت بهداشت کمبود منابع نیست بلکه ناتوانی در اداره منابع خود است! که اگر چنین است باید پرسید که چرا بانک مرکزی به دستگاه‌های دولتی برای مدیریت صحیح منابع کمک نمی‌کند؟

چرا چنین است؟ مسئولان دولتی و حکومتی و نظامی باید رقابت‌های خود را کنار گذاشته و برای دفع ویروس کرونا متحد شوند و همه موانع را از راه بر دارند تا منابع مورد نیاز به موقع به جایی که لازم است برسد. مقامات مسئول باید با هرگونه تخلف و عدم همکاری و مانع‌تراشی برخورد کنند و شعارهای همدردی و همدلی با مردم به عمل تبدیل شوند. دولت ایران که با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش از مردم ایران رای آورد باید آزادی عمل و اختیارات لازم برای اقدام سریع و رسیدگی مناسب به نیازمندی‌های مردم در عصر کرونا را داشته باشد. هر که در عصر کرونا از یک ریال از پول ملت سوءاستفاده بکند، به ملت و کشور ایران بزرگترین خیانت را کرده است.

پ.ن.: در ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ تعداد فوتی‌ها ایران رتبه ششم را از آن خود کرده است.