خامنه‌ای: دندان اسب پیشکش را نمی‌شمارند… جز این یکی!

از قدیم گفته‌اند که دندان اسب پیشکش را نمی‌شمارند، ضرب‌المثلی که در دوران کرونا هم صدق می‌کند، مخصوصاً وقتی اسب مورد اشاره واکسن نجات‌بخش به همراه دارد. بنا بر این ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلیس که چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد نه تنها تصمیم نادرست و غیرمعقولانه است بلکه با این تصمیم، جان هزاران نفر از هموطنان به خطر می‌افتد. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۵۶ هزار ایرانی را گرفته است. از این رو تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای برای ممنوع کردن واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از منطق به دور است، آن هم واکسن‌هایی که ۱۵۰ هزار دوز آن به صورت رایگان توسط سازمان جهانی بهداشت به ایران ارسال شده و در اختیار حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. به بیان دیگر لجاجت آیت‌الله خامنه‌ای واکسیناسیون ۱۵۰ هزار نفر آسیب‌پذیر را به تاخیر انداخته است. این در حالی است که در فضای مجازی شایعه شده آقای خامنه‌ای و نزدیکان وی واکسن زدند و مابقی دوزها را به مبدا بازگرداندند.

تصمیم اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، یکی دیگر از تصمیمات متناقض و ناقص حکومت جمهوری اسلامی در خصوص ویروس کرونا به حساب می‌آید که روند تصمیم‌گیری‌های مقامات در این باره بیانگر عدم اتفاق نظر و ناهماهنگی در سطوح مختلف حکومت است. از بزرگترین و مهمترین شکاف‌ها می‌توان به مسئله همکاری با کشورهای خارجی برای توسعه واکسن کرونا اشاره کرد. ۱۱ دی‌ماه، کیانوش جهان‌پور سخنگوی بهداشت از تولید مشترک واکسن توسط ایران و کوبا خبر داد و گفت آزمایش بالینی واکسن تولیدی به زودی روی ۵۰ هزار داوطلب ایرانی آغاز می‌شود. ۲۰ دی حسن روحانی، رییس جمهور ایران اعلام کرد که مردم ما وسیله آزمایش برای شرکت‌های خارجی نیستند؛ آیا این موضع بدین معناست که آزمایش بالینی واکسن ایرانی-کوبایی هم منتفی است؟ متاسفانه به نظر‌ می‌رسد حکومت‌داران جمهوری اسلامی ز بس که روی قضیه خودکفایی و بیگانه‌ستیزی پافشاری می‌کنند که حتی در زمینه‌های غیر سیاسی اجازه نمی‌دهند فرصتی بالفوه به فرصتی بالفعل تبدیل شود؛ انفعال یا در بعضی موارد رویکرد کارشکنانه حکومت ایران در بسیاری موارد سبب می‌شود که گل همکاری و تعامل با جهان در عرصه‌های فراوانی قبل از شکوفایی و ثمربخشی بپژمرد و بمیرد.

اگر قرار بر این است که عدم تعامل با کشورهای خارجی را سرمشق خود قرار داده و به هر چه خارجی است روی خوش ندهیم و اعتماد نکنیم پس باید کاملاً روی پای خود بیایستیم که صد البته در توانایی و استعداد دانشمندان ایرانی شکی نیست ولی از قرار معلوم خود آنان برای مقابله با ویروس کرونا راه تعامل و همکاری علمی با کشورهای دیگری را مرجح می‌دانند. در همین ارتباط نامه انتقادآمیز ۱۶۷ داروساز ایرانی به رییس سازمان غذا و دارو درخور توجه است و از تضاد شدید منافع سیاسی با پیشرفت علمی در میان دستگاه‌های تصمیمگیر حکایت دارد.اما آیا آقای خامنه‌ای در کنار منافع سیاسی و خارجی‌ستیزی همیشگی‌اش منافع مالی خودش را در اولویت قرار داده است؟جواب این سوال مسلماً مثبت است که روند آزمایش‌های انسانی واکسن کرونای ساخت شرکت شفا فارمد روشنگر این ادعا است.

اولین نفری که واکسن ایرانی به او تزریق شد،طیبه مخبردخترمحمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امامکه شرکتشفا فارمد زیر مجموعه بنیاد برکت است؛ بنیاد برکت هم زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است. با توجه به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام خمینیتحت فرمان مستقیم بیت رهبریقرار دارد این سوال پیش می‌آید که علت مخالفت خامنه‌ای با واردات واکسن نه مبنای علمی بلکه انگیزه مالی دارد تا با کسب انحصار تولید فروش واکسن در کشور بر ثروت عظیم خود بیافزاید. آیت‌الله خامنه‌ای باید روشن کند که برای چه چیزی بیشترین ارزش را قائل است، جان آدمیزاد یا مال خودش. سخن آخر اضافه شود که مخالفت آقای خامنه‌ای با واردات کالاهای خارجی، تمامی واردات را شامل نمی‌شود و آن طور که پیدا است ماشین‌های آلمانی را در بر نمی‌گیرد.