خفگی در تاریکی

خفگی در تاریکی

اواخر دی ماه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به وزرای اطلاعات و کشور دستور داد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز ارزهای دیجیتالی برخورد کنند. گزارش شده است که تا کنون تعداد ۴۵ هزار دساگاه استخراج (ماینر) ضبط شده اما برخورد مقامات و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انگار قادر به تشخیص مجاز از غیرمجاز نیست و به همین دلیل در میان ۴۵ هزار دستگاه ضبط شده، تعداد قابل توجهی دستگاه مجوزدار نیز قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به مزرعه‌ای متعلق به گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین اشاره کرد و البته بعید به نظر می‌رسد دستگاه‌های چنین عملیاتی فاقد مجوز بوده باشد. هرچند که در وبسایت این گروه نامی از عملیات استخراج رمزارز نیامده اما از راه‌اندازی مرکز داده‌پردازی مشترک ایران و چین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان سخن به میان آمده است. در همین ارتباط و طبق اظهارات منابع موثق در جامعه رمزارز، شرکت چینی شریک این مرکز داده‌پردازی «RHY» نام دارد که این شرکت در منطقه خاور میانه و در اقصی نقاط جهان مزرعه رمزارز دارد. تماس‌های ما با روابط عمومی این شرکت همچنان بی‌پاسخ مانده است.

ناگفته نماند که شرکت توسعه فناوری RHY پکن، تنها شرکت چینی استخراج‌کنندۀ رمزارز در ایران نبوده و در واقع شرکت‌های خارجی متعدد ترکیه‌ای، اماراتی و اکراینی در این زمینه در ایران فعالیت دارند. این شرکت‌ها با حضور در ایران از هزینه برق ناچیز سودهای بیشتری بهره‌مند می‌شوند و به همین دلیل راه‌اندازی مزرعه استخراج رمزارز در ایران برای شرکت‌های خارجی به شدت سودمند و به صرفه است. اما سوءتفاهم نشود: عامل اصلی قطعی‌ها این شرکت‌ها نیستند. آمار دولت جمهوری اسلامی نشان می‌دهد مزارع استخراج رمزارز حدود دو درصد برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند که با استناد به همین آمار در می‌یابیم که عامل اصلی قطعی‌ها، استخراج بی‌رویه رمزارز نبوده بلکه فرسودگی و عدم توسعه شبکه برق کشور است. در عین حال و همزمان با قطعی‌ها کلانشهر تهران در توده‌های آلودگی هوا خفه می‌شود و مردم این شهر با مشکلات تنفسی و ریوی دست و پنجه نرم می‌کنند که البته این وضعیت نامطلوب، نارضایتی بحق مردم از دولت و شهرداری را به دنبال داشته است. البته ذات افراد سیاسی کشورمان جوری است که به محض وقوع مشکل مشغول شانه‌خالی کردن و فرافکنی می‌شوند تا مبادا خودشان مسئولیتی گردن بگیرند! با وجود سهم ناچیز استخراج‌کنندگان رمزارز از مصرف برق، دولت و شهرداری تهران به صورت تلویحی تلاش کردند تا آلودگی هوا را گردن فعالان این صنعت نوظهور بیندازند. در حقیقت دلیل آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور در ماه‌های زمستانی امسال این است که سرمای شدید هوا باعث جهش تقاضای گاز طبیعی در بخش خانگی شده که این امر سبب مشکلات تامین گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه‌ها گردیده که در نتیجه مدیران نیروگاه‌ها برای تامین سوخت مورد نیاز تولید برق به ناچار به سوزاندن مازوت روی آورده‌اند که البته سوخت مازوت به شدت آلاینده است و این، آن چیزی است که آسمان شهرها را در پرده‌ای از دود فروبرده است و لاغیر.

گفتنی است که حتی در صورتی که دعاوی دولت و شهرداری مبنی بر نقش داشتن مزارع استخراج رمزارز صحت داشته باشد باید پیگیری کنند تا معلوم شود بزرگترین مزارع مجاز و غیر مجاز کدامند و دست چه کسی یا نهادی است. امکان سوءاستفاده و مصرف زیادی به خصوص در جاهایی فراهم است که از برق مجانی بهره می‌برند؛ به عنوان نمونه در تیرماه ۹۸ مزرعه استخراج رمزارزی در مسجدی کشف شد؛ علی برکت الله.

سخن آخر اینکه احتیاج به سامان‌بخشی به توزیع و مصرف برق، مخصوصاً برق مجانی اماکن عمومی، به شدت محسوس است.