جنگ اوکراین، برای اقتصاد ایران فرصت است یا تهدید؟

جنگ اوکراین، برای اقتصاد ایران فرصت است یا تهدید؟

برخی کارشناسان اقتصادی ایران اظهار نظر کردند که تهران می‌تواند شرایط ناشی از جنگ اوکراین را در حوزه اقتصادی به نفع خود استفاده کند تا گامی مهم در بازسازی اقتصاد بحران‌زدۀ کشور بردارد. این اقتصاددانان ایرانی در ادامه گفتند، این امکان وجود دارد که در صورت توقف صادرات گاز طبیعی روسیه به کشورهای اروپایی، ایران بتواند بازار جدیدی برای صادرات گاز طبیعی خود را به دست آورد؛ لازم به ذکر است این امر حتی در صورتی متصور است که مذاکرات وین به طور ناموفق پایان یافته و تحریم‌های غرب علیه ایران رفع نشود. ایران بعد از روسیه دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان است.

خبرگزاری ایرنا نیز پیشبینی کرد که تحریم‌های متقابل روسیه و کشورهای اروپایی می‌تواند راهگشای تبدیل ایران به تامین‌کننده مهم انرژی برای قاره سبز باشد. در گزارش ۷ اسفند این خبرگزاری آمده است:

حضور و نقش آفرینی ایران در چنین برهه‌ای به عنوان یکی از اصلی­‌ترین دارندگان منابع گازی در جهان می­‌تواند در راستای منافع ملی، قدرت چانه­‌زنی ایران در جهان بالا برده و حتی آغاز راهی برای رساندن گاز ایران به اروپا، اهرمی برای کاستن از فشار غرب، عامل متوازن­‌ساز قدرت به نفع تهران و برجسته کننده نقش ایران به عنوان تامین کننده انرژی اروپا باشد.

از طرف دیگر برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران به دلیل روابط نزدیک با روسیه جایگزینی این کشور در بازارهای انرژی اروپا را خلاف مصلحت سیاسی خود می‌داند. علی مروی، اقتصاددان ایرانی در گفتگو با روزنامه ابتکار بیان داشت: «روابط سیاسی ما با روسیه اجازه نمی‌دهد که ایران جای خالی روسیه در بازارهای انرژی دنیا را پر کند.»

مردم ایران درباره جنگ اوکراین اتفاق نظر ندارند

اختلاف نظر مردم ایران درباره جنگ اوکراین را در فضای مجازی به وضوح می‌توان دید. برخی کاربران به عدم حمایت نظامی غرب از اوکراین اشاره کردند؛ این در حالی است که برخی دیگر ضمن انتقاد از تجاوز روسیه به اوکراین نسبت به نفوذ روسیه در سیاست خارجی ایران هشدار دادند. از آغاز جنگ اوکراین، طرفداران نظام جمهوری اسلامی جنگ را نشانه‌ای از غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و متحدانش جلوه می‌دهند. دسته دیگری از کاربران نیز مساله خلع سلاح هسته‌ای شدن اوکراین پس از فروپاشی اتحاد شوروی را یکی از دلایل ناتوانی اوکراین برای دفاع از خود برشمردند.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین سومین قدرت اتمی دنیا بود اما در معاهده بوداپست در سال ۱۹۹۴، اوکراینی‌ها در مقابل تضمین غربی‌ها برای حفظ امنیت اوکراین، پذیرفتند که تمام سلاح‌های پیشرفته و دوربرد خود را از کشور خارج کنند..
آنچه در اوکراین می‌گذرد، نتیجه همان اعتماد است!

— سید پویان حسین‌پور (@aseyedp)February 24, 2022

تعدادی از هواداران محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران، کلیپ یکی از سخنرانی‌های اخیر وی را به اشتراک گذاشتند که در آن مدعی شد آمریکا با روسیه بر سر اوکراین توافق کرده است که در ازای «چراغ سبز» آمریکا برای تجاوز به اوکراین، روسیه از حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین دست بکشد.

در بحث‌های دیگری شرایط کنونی اوکراین با آنچه پارسال در افغانستان رخ داد، مقایسه شده است که در این رابطه محمد شیروانی، فعال رسانه‌ای در توییتر خود نوشت:

چه رئیس جمهور اوکراین باشی چه اشرف غنی، وقتی بجای اتکا به توان و قدرت داخلی ملت، به آمریکا اعتماد کنی و حتی در آخرین لحظات هم از تماس با بایدن حرف بزنی، سرنوشتی جز تسلیم و شکست و تنهایی نداری!

— محمد شیروانی (@Shirvani_moh)February 24, 2022

این در حالی است که مخالفان نظام جمهوری اسلامی، تماس تلفنی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با ولادیمیر پوتین همتای روسی او را محکوم کردند. آقای رئیسی در این تماس تلفنی ناتو را مسئول جنگ اوکراین دانست.

در عرض چند ساعت مردم اوکراین به این روزگار آوارگی و موشک خرابه و اشغال و خونریزی رسیدند، رئیس جمهور ننگین ایران رئیسی تلفن زده به اربابش پوتین و تمام قد سرسپردگی خودش و رهبرش را به روسیه اعلام کرده !حکومتی که بویی از انسانیت و عزت نفس و شرف نبرده بر مردم ایران فرمانروایی میکنه !https://t.co/9lwSnMh82M

— lilbit 🇺🇦✌ (@lila2052)February 25, 2022