حمله سایبری به بندر شهید رجایی

حمله سایبری به بندر شهید رجایی

طبق گزارش ۲۲ اردیبهشتایسنا، محمد راستاد، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت که بندر شهید رجایی هدف حمله سایبری قرار گرفته است. وی ادامه داد: «حمله سایبری اخیر در زمینه نفوذ به سامانه‌های سازمان بنادر ناکام بود و فقط توانست به تعدادی از سامانه‌های اختصاصی عملیاتی بخش خصوصی در بنادر نفوذ کند و آسیب برساند.» آقای راستاد در ادامه سخنان خود بر لزوم سرمایه‌گذاری مستمر و توسعه و تقویت لایه‌های حفاظتی تاکید کرد.

بندر شهید رجایی که در سال‌های اخیر توانسته است حدوداً ۵۰ کل تجارت وارداتی و صادراتی کشور را از آن خود کند و با ارتباط داشتن با ۸۰ بندر بین‌المللی، در اقتصاد ایران نقش کلیدی دارد. علاوه بر این و با توجه به انعقاد قرارداد احداث و توسعه ترمینال جدید با امکان پهلودهی شناورهای ۱۵۰هزار تنی در این بندر، اهمیت آن در اقتصاد کشور مسیر صعودی طی می‌کند. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ حجم صادرات غیر نفتی بندر شهید رجایی به میزان ۲/۵ میلیون تن بود که این رقم در حالی به ثبت رسید که دولت، اقدام به حذف درآمد نفتی از بودجه کل کشور کرده و لذا این حجم صادرات از اهمیت راهبردی این بندر حکایت دارد.

تا به حال هیچ گروهی یا کشور مسئولیت حمله سایبری اخیر را به عهده نگرفته است و نکته جالب اینجاست که دولت و خبرگزاری‌های داخلی در این باره از هرگونه گمانه‌زنی و اظهارنظری خودداری کرده‌اند که این امر با خط‌‌مشی معمولی حکومت ایران نسبت به حوادث ناخوشایند مبنی بر اتهام‌زنی علیه دشمنان واقعی یا مجازی کشور، تفاوت بسیاری دارد. دلیل این خودداری و پرهیز از قضاوت عجولانه همچنان مشخص نیست. با این وجود و نظر به جایگاه مهم بندر شهید رجایی در اقتصاد کشور و همچنین نوع حمله، احتمال می‌رود عامل این حمله گروه هک یا تروریستی نبوده و در واقع شواهد بر دست داشتن کشوری متخاصم در این حمله سایبری دلالت دارد. اگر چنین است حکومت جمهوری اسلامی باید با جدیت بیش از پیش موضوع تامین امنیت سایبری را مدنظر قرار دهد، وگرنه باید منتظر ضرر و زیان‌های بیشتری بر بخش مهم واردات و صادرات باشیم.