افشاگری گروه هکری تپندگان درباره قراردادهای سرّی سپاه در سوریه

افشاگری گروه هکری تپندگان درباره قراردادهای سرّی سپاه در سوریه

گروه هکری «تپندگان» قراردادهای اقتصادی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عرب سوریه را منتشر کرده است. بر اساس این مدارک در سال ۱۳۹۳ قراردادهای میلیاردها دلاری به نفع ایران با دمشق مورد توافق قرار گرفته تا طلب پرداخت نشدۀ ایران از سوریه تسویه شود. قراردادهای مذکور، بهره‌برداری از معدن‌های فسفریت، انتقال نفت سوریه، شبکه‌های ارتباطات دیجیتالی و پروژه‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد. پرسشی که انتشار این مدارک سّری توسط گروه تپندگان مطرح کرده این است که مردم عادی ایران از این قراردادها چه خیری می‌بینند؟

در یکی از قراردادهای افشا شده می‌خوانیم که حق بهره‌برداری از یکی از بزرگترین معدن‌های فسفریت جهان موسوم به «الصوانه» به مدت پنجاه سال به ایران داده شده است. این در حالی است که چندی پیش گزارش شد که شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران بر اساس توافق جداگانه‌ای که میان تهران و مسکو منعقد شده بود، از معدن الصوانه خارج شده و آن را به طرف روسی واگذار کرده است که به نظر می‌رسد دلیل خروج شبه‌نظامیان سوری از این معدن این باشد که روسیه به علت جنگ اوکراین در صدد بر آمده است تا کنترلش را بر اموال مالی و ملکی خود در سوریه تثبیت کند. بنا بر این و با توجه به ادعای مقامات ایران مبنی بر این که معدن الصوانه در ازای تسویه بدهی‌های سوریه به ایران به جمهوری اسلامی واگذار شده است، مشخص نیست که در نهایت این قرارداد چقدر به نفع ایران – چه رسد به مردم ایران – تمام شد. با این حال اطلاعاتی که گروه تپندگان در اختیار عموم قرار داده است نشان می‌دهد که طبق قرارداد لو رفته، سپاه همچنان تا حدی موفق شده است تا میزان نفوذ خود را حفظ کند چراکه بنا بر متن قرارداد، مسئولیت انتقال مقدار زیادی فسفات از راه عراق و حمل دریایی آن از بندر لاذقیه سوریه همچنان به عهدۀ سپاه پاسداران است که البته این کار، مزدهای خوبی را راهی جیب‌های فرماندهان این نهاد نظامی خواهد کرد.

دادوستدهای تجاری دیگری که توسط هکرهای گروه تپندگان منتشر شده، اکتشاف و استخراج نفت از فاز ۲۱ استان حمص، انتقال از فاز ۱۲ میدان گاز و و میدان نفت «بوکمال» سوریه، پروژه انتقال نفت و گاز از ایران به دریای مدیترانه، پروژه ساخت مخزن ذخیره نفت با ظرفیت پنجاه میلیون بشکه در ساحل دریای مدیتربانه، پروژه راه‌اندازی و بهره‌برداری از یک شرکت تلفن همراه سوم در بازار سوریه، احداث کارخانه تولید واکسن و ساخت بندر حمیدیه را شامل می‌شود. گروه تپندگان همچنین اقدام به انتشار قراردادهایی مرتبط با پروژه‌های کشاورزی کرده است، از جمله قراردادهای توسعه و بهره‌برداری از پنج هزار هکتار زمین کشاورزی و توسعه و بهره‌برداری از دامپروری «زاهد».

گروه تپندگان نیز در افشای فساد مالی جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه پاسداران نقش فعالی داشته است. از جمله موارد فسادی که افشای آنها در کارنامه این گروه قرار دارد می‌توان به دخالت سپاه در بورس تهران، سوءمدیریت بحران در سازمان تامین اجتماعی و دخالت‌های متعدد سپاه در امور داخلی سوریه و عراق اشاره کرد. اینجاست که باید از خود بپرسیم که اگر تنها حاصر سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه، قراردادهای میلیاردی اما نامطمئن باشد، در صورت بدقولی طرف مقابل، جز زیان و ضرر چه چیزی نصیب مردم عادی ایران می‌شود؟