فساد بزرگ فولاد مبارکه اصفهان، نمایانگر فساد نهادینه شده در نظام جمهوری اسلامی است

فساد بزرگ فولاد مبارکه اصفهان، نمایانگر فساد نهادینه شده در نظام جمهوری اسلامی است

چند روز پیش خبر فساد بزرگ فولاد مبارکه اصفهان توجه همگان را به خود معطوف ساخت. گروهی از افراد فاسد که گفتنی است افراد روحانی، سپاهی، دولتی و نظامی در شمار آنها بودند، با ارائه اسناد و مدارک تقلبی و جعلی موفق به گشایش اعتبارات هنگفت بانکی شدند و آن طور که از گزارش تحقیق و تفحص مجلس بر می‌آید، به جای سرمایه‌گذاری و اختصاص به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، پول‌های دریافتی را روانه جیب خود کردند. به عبارتی کوتاه‌تر، این ۹۲ هزار میلیارد تومان از پول ملت را اختلاس کردند، به غارت بردند. توجه شود که این تخلف نه کار یکی دو نفر لات و لوت که جامعه توقع چندانی از آنها ندارد، بلکه جرمی بود که مرتکبین آن، افراد مثلاً معتبر و آبروداری در ساختار جمهوری اسلامی هستند. از ما بزرگترها مدام بر نیاز به مسئولان پاکدست و ساده‌زیست در تمامی سطوح نظام تاکید می‌کنند و کمتر روزی است که این نیاز در رادیو و تلویزیون و بالای منبر و پشت تریبون‌های مختلف به مردم گوشزد نشود. اما افسوس که آن طور که پیدا است این نیز نمونه دیگری است از خطمشی واقعی ولو ناشناخته نظام – یعنی یک بام و دو هوا که این همه سال گفته‌اند ایهاالناس! شما دزدی نکنید، با سختی‌ها باید بسازید و بسوزید، و همیشه از بیان آخر جمله خودداری ورزیده‌اند که «چون ما برای خودمون می‌خواهیم!». وگرنه برای این سوال که این همه جرم و تخلف اینهمه سال نادیده گرفته می‌شده است، چه پاسخی متصور است؟ نکته جالب دیگری در این باره اینکه دولت رئیسی در ساعات اول پس از انتشار خبر فساد بزرگ فولاد مبارکه در سایت تسنیم، به تکاپو افتاد که مسئولیت جرم را تماماً به گردن دولت روحانی بیندازد. حالا شکی نیست که یک سری مسئولان دولت تدبیر و امید از این قضیه باخبر بودند و برخوردی نکردند؛ و اما عدل و انصافحکم می‌کند که سایر قوا را نیز در این قضیه سهیم بدانیم: قوه قضاییه که رئیسش در زمان وقوع جرم، آیت‌الله ابراهیم رئیسی بود از یک طرف، و از آن طرف قوه مقننه که رئیسش محمدباقر قالیباف بود. آیا واقعاً هیچ کدامشان خبر نداشت؟ قضاوت با شما.

طبق معمول انتشار این خبر واکنش‌های گوناگون کاربران شبکه‌های مجازی را به دنبال داشت و حتی کاربرانی که بیشتر اوقات از مواضع اصولگرایان حمایت می‌کنند، نارضایتی خود را ابراز کردند. یک کاربر توییتر اظهار داشت:

آیا درباره فساد گسترده اقتصادی در مجموعه‌هایی مانند ستاد اجرایی، آستان قدس، قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان و… می‌شود تحقیق کرد؟ خیر. مجلس حق تحقیق در این موارد را ندارد. البته مجلسی که رئیسش ام‌الفساده قطعاً هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

کاربر دیگری شعری از حسین پناهی را یادآور شد و گفت:

فانوس‌های ده می‌دانند که بیهوده روشن اند
و سگان ده می‌دانند که بیهوده بیدار اند
وقتی در روشنی روز، دزدها به مهمانی کدخدا می‌روند.

در ادامه جنجالی که در ارتباط با این اختلاس بزرگتر از اختلاس بزرگ بر پا شده است، علی اکبر کریمی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دیروز بر قانونمند بودن فرایند تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد و گفت:

ما قطعاً شایعه سیاسی بودن تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان را رد می‌کنیم. کاری که در هیأت تحقیق و تفحص انجام شد یک کار صرفاً کارشناسی و تخصصی در راستای وظیفه نظارتی مجلس بود. تخلفات به قدری محرز و متقن بود که قابل تردید و کتمان نیست. آنچه وظیفه ما بوده، رسیدگی به تخلفات و احراز تخلفات منطبق با قانون و انعکاس آن به قوه قضاییه است.

کارشناسان ایرانی و خارجی متفق نظر هستند که تقریباً هیچ شرکتی در ایران از رشوه‌خواهی و زورگیری مقامات و مسئولان در امان نیست؛ هرچند رشوه‌بگیران و زورگیرها به جامه روحانیت و سپاه ملبس هستند که متاسفانه اختلاس بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از فولاد مبارکه اصفهان، بار دیگر درستی این نظر را تایید کرده است.