نگاهی به تعمیق روابط روسیه و ایران - داستان چیست؟

نگاهی به تعمیق روابط روسیه و ایران - داستان چیست؟

در چند ماه پیش، گزارش شده که تعمیق روابط همکاری ایران و روسیه در بخش‌های نظامی، افتصادی، تجاری و سیاسی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین سود به هردو کشور برده است.

در مارس ماه سال میلادی گذشته، هیئت مقامات ارشد روسی به دعوت رسمی رژیم ایران برای دیدار از کارخانجات تولید تسلیحات به کشور سفر کردند. این هیئت ۱۷ نفره که طی این سفر مجللترین و لوکسترین رستوران‌ها را تجربه کرده و نیز از نمایش‌های فرهنگی لذت برده بود، از کارخانه‌ای در تهران که مسئولیت تولید سامانه‌های پیشرفته پدافندی طراحی روسیه برای سرنگون هواپیماهای دشمن را بر عهده دارد، هم دیدار کرد.

این سفر اخیر فقط یکی از چند نمونه است که خوب نشان می‌دهد روابط هر دو کشور از آغاز جنگ روسیه و اوکراین بهبود بهشیده اند و ممکن است که این پیمان در آینده نزدیک به موضوع با اهمیتمی تبدیل شود.

قراردادهای نظامی

در سال ۲۰۲۲ میلادی، ایران اعلام کرده که هزاران پهپاد برای استفاده در میدان جنگ اوکراین را به روسیه خواهد فرستاد و الان به دلیل روابط گسترده‌تری، مسکو و تهران به توافق رسیده اند که براساس آن، ایران پهپادها گوناگون را در آزای جنگنده‌های پیشرفته برای پدافند هوایی به روسیه خواهد فرستاد و به نقل از منابع آگاه، جنگنده‌های مورد نظر یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده روسی سو-۳۵ شامل می‌شوند.

لازم به ذکر است که ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی، قراردادی با ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای خرید سامانه موشکی سطح به هوا اس-۳۰۰ از طرف روسیه به ایران به امضا رسیده اما به خاطر فشار زیادی از طرف آمریکا و دیگر کشورهای غربی، روسیه این قرارداد را له تاخیر انداخت و نهایتاً در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی، اولین سامانه از طریق بندر انزلی در صاحل دریای خرز، وارد ایران شد.

دو پهپاد عمده ایرانی که در میدان جنگ اوکراین به کار برده می‌شوند شاهد ۱۳۱ و پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ هستند و علاوه بر این، در بهمن ماه ۱۴۰۲، گروه هکری بنام شبکه پرانا «Prana Network» تعداد زیادی اسناد متشکل از قرارداد، شماتیک، طرح و غیره را در اینترنت منتشر کرد که نشان می‌دهد روسیه کارخانه‌ای در آلابوگا، تاتارستان را تاسیس کرده تا پهپادهایی براساس این طرح‌های ایرانی را تولید کند.