چگونه ایران و روسیه از طریق فروش نفت به چین با تحریم‌های غربی مقاباه می‌کنند

چگونه ایران و روسیه از طریق فروش نفت به چین با تحریم‌های غربی مقاباه می‌کنند

گزارشی که اخیراً توسط شورای آتلانتیک منتشر شده، روش‌های ایران و روسیه را برای دور زدن تحریم‌های نفت روشن کرد. گزارش شورای آتلانتیک ادعا کرده که چین با استفاده از پالایشگاه‌های کوپیک و انتقال وجوه خود به بانک‌های محلی به این دو کشور کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور زنند.

این رابطه پرسود بین پکن و تهران در طول سال‌ها تکامل یافته و منجر به ایجاد سیستم تجارت جایگزین شده است که خدمات بانکی و کشترانی غرب را دور می‌زند. با استفاده از این سیستم، ایران و روسیه محموله‌های نفتی خود را به چین منتقل می‌کنند و از این طریق با وجود رژیم تحریمی جریان ثابت درآمد را دریافت می‌کنند. این رابطه ایران و روسیه را قادر ساخته است تا صادرات نفت خود را حفظ کنند و اثرات نامطلوب تحریم‌های غرب را کاهش بدهند.

به قول شورای آتلانتیک این سیستم تجارت نفت که از پول ملی چین رنمینبی استفاده می‌کند، فرصت‌ها را به تانکرهای نفت‌کش ایران و روسیه معروف به «ناوگان تاریک» برای سود رسانی ارائه می‌دهد.

برای جلوگیری از شناسایی شدن، این کشتی‌های نفت‌کش معمولاً بدون فرستنده گشتیرانی می‌کنند و پس از رسیدن به چین محمولات کشتی خود را به عنوان نفت مالزی یا اماراتی معرفی می‌کنند.

خریداران این نفت مشکوک «قوری‌ها» لقب داده می‌شود که به پالایشگاه‌های کوچیک و مستقل در چین اشاره می‌کند. در حالی که پالایشگاه‌های دولتی در چین از معامله با ایران به دلیل ترس از مشکلات ناشی از تحریم‌ها دوری کرده‌اند، «قوری‌ها» به طور مخفیانه ۹۰ درصد از کل صادرات نفت ایران را پذیرفته‌اند.

در گزارش آمده که «به نظرمی‌رسد قوری‌ها با استفاده از موسسات مالی کوچیک که مشمول تحریم‌های آمریکا هستند مانند بانک کونلون، به ایران پول پرداخت می‌کنند. از این رو چین می‌نواند از قرار دادن بانک‌های بزرگ بین‌المللی خود در معرض خطر تحریم‌های آمریکا اجتناب کند».

تحلیلگران گزارش خلاصه کردند که «درآمد نفت از چین به اقتصاد ایران و روسیه کمک می‌کند و تحریم‌های غرب را تضعیف می‌کند».