هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟

هدف تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟

روز چهارشنبه هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا وضع تحریم‌های جدیدی را اعلام کرد. تحریم‌های جدید ضمن اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی افراد و شرکت‌هایی در ونزوئلا، هانگ کانگ و چین را نیز هدف قرار داده است. این تحریم‌ها در حالی اعمال شد که تحریم‌های سازمان ملل در این زمینه مطابق برجام منقضی شده است.
هدف برجام این بود که جلوی گسترش برنامه هسته‌ای ایران و اشاعه فناوری هسته‌ای را بگیرد و در عوض پذیرش محدودیت‌های برجام توسط تهران طرفین توافق کردند پس از هشت سال محدودیت‌ها و تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران برداشته شود. اما با توجه به اینکه حکومت جمهوری اسلامی اقدامات لازم در راستای اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها را انجام نداده است، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر شرایط برای رفع تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی فراهم نیست و لذا تصمیم گرفتند به صورت یکجانبه علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران تحریم‌های جدیدی را اعمال کنند که این تحریم‌های جدید روز چهارشنبه هفته گذشته وارد عمل شد.

روی هم رفته تحریم‌های جدید آمریکا ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی و همچنین یک فروند کشتی را شامل می‌شود که همه آنها مظنون به حمایت مادی از تولید و اشاعه موشک و پهپاد توسط تهران هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد:‌ «واشنگتن متعهد است تا از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای مقابله با توسعه، خرید و اشاعه موشک‌ها، پهپادها و هرگونه اسلحه خطرناک توسط ایران استفاده نماییم.» ایالات متحده همچنین از سازمان ملل متحد خواستار شد که ایران را برای تاثیرات و پیامدهای اشاعه جنگ‌افزار خود پاسخگو کند.

شرکت‌های ایرانی مشمول تحریم‌های جدید به حمایت از سپاه پاسداران و تولید سامانه‌های هدایت غیر قابل اخلال و همچنین تولید قطعات به کار رفته در موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی مظنون هستند. در بعضی از پهپادهایی که توسط نیروهای اوکراینی سرنگون شدند قطعاتی پیده شده که تولیدکننده آنها شرکت سرمد الکترونیک سپاهان اعلام شده است.