تنش آبی سراسر کشور و اختصاص ۳ درصد از بودجه عمرانی برای مقابله با آن

تنش آبی سراسر کشور و اختصاص ۳ درصد از بودجه عمرانی برای مقابله با آن

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده که میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا آنتهای خرداد امسال نسبت به دوره مشابه بلندمدت ۱۴ درصد کاهش یافته است. گفتنی است که سال آبی یک دوره ۱۲ ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه است و معمولاً با اولین روز مهرماه منطبق است. همچنین لازم به ذکر است که ایران در فهرست کشورهایی که شدیدترین وضعیت کم آبی را دارند در رتبه چهارم بعد از کشورهای قطر، اسرائیل و لبنان قرار دارد.

تنش آبی چندین جنبه فیزیکی مرتبط با منابع آبی شامل موجودیت آب، کیفیت آب و دسترسی به آب را در بر می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که به خاطر زیرساخت‌های نامناسب و شرایط آب و هوایی در شمال کشور، استان‌های شمالی با افت محصولات کشاورزی و چالش تامین نیازهای این بخش روبررو هستند که در حقیقت به یک بحران هم اقتصادی و هم انسانی منجر می‌شود. برای مثال، در استان گلستان که به دلیل حجم کم ذخایر سدها و عملاً خشک شدن آنها، احتمال وقوع تنش آب شرب شدت گرفته است. اما نه تنها  استان‌های شمالی هستند که با چنین بحرانی روبررو هستند بلکه از مجموع ۳۱ استان، تخمین زده می‌شود که ۲۲ استان با کاهش بارش مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، درصد پرشدگی ۱۶ سد کشور کمتر از ۵۰ درصد است که نسبت به سال قبل ، ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است. در سیستان و بلوچستان، میزان ذخیره آب چاه نیمه‌ها که کاملاً به منابع آب ورودی رودخانه مرزی و مشترک هیرمند وابسته هستند، به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و در شرایط بسیار بحرانی قرار گرفته است. رودخانه هیرمند که از افغانستان هم رد می‌شود باعث تنش بین تهران و گروه طالبان شده  و طالبان بارها مانع ورود آب این رودخانه به ایران شده است و تلاش‌های دیپلماتیک تهران برای حل این مسئله بی‌نتیجه مانده اند.

اما با وجود این پیش بینی بدبینانه، اعلام شده که ۳ درصد بودجه عمرانی به مقابله با تنش آبی اختصاص یافته و ۳۲۴ طرح برای آن تامین اعتبار شده اند.