چین از عضویت ایران در گروه بریکس حمایت کرد

چین از عضویت ایران در گروه بریکس حمایت کرد

سفیر جمهوری خلق چین در تهران، چانگ هووآ، تاکید کرد که چین از عضویت ایران در گروه قدرت‌های اقتصادی بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، چین و آفریقای جنوبی، کاملاً حمایت می‌کند. او به خبرگزاری ایسنا درمورد نقش چین در مسائل این منطقه مانند احیای روابط تهران و ریاض گفت «چین با همه کشورها در این منطقه روابط مثبتی را حفظ می‌کند. سال گذشته، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به عربستان سعودی سفر کرد و در ابتدای سال جاری میلادی، آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران، هم به چین سفر کرد.»

او در ادامه افزود «روسای سه کشور ایران، چین و عربستان سعدوی به بحث‌ها درباره صلح و امنیت منطقه پرداخته‌اند و هم ایران و هم عربستان سعودی اظهار داشته‌اند که آنها متعهد به احیای روابط دوجانبه و حفاظت صلح و پایداری در منطقه هستند. اقدامی که چین از آن استقبال می‌کند.» افزون بر این، او درباره توافقنامه‌ای که توسط وزرای امور خارجه این سه کشور امضا شد گفت «از نظر ما، این دستاورد امری تلاشی موفقیت‌آمیز در راستای صلح و گفتگو است.»

همچنین او به ابتکار امنیت جهانی شی جین پینگ خاطر نشان و تاکید کرد که راه‌حل اختلافات از طریق گفتگو است و احیای روابط تهران و ریاض یک نمونه موفقیت‌آمیز از ابتکار امنیت جهانی محسوب می‌شود و چین با اعمال این ابتکار، در صدد است تا صلح و پایداری منطقه را بهبود کند.

او در پاسخ به سوالی درمورد پیوستن ایران به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای تایید کرد که «چین از عضویت ایران در گروه بریکس کاملاً حمایت می‌کند. سال گذشته، رئیس جمهور چین از آقای رئیسی دعوت کرد تا در گفتگوی عالی توسعه شرکت کند و با وجود اینکه اعضای دیگر باید درخواست ایران برای پیوستن به این گروه را هم تایید و تصویب کنند، ما از این درخواست حمایت می‌کنیم.»

گروه بریکس

در ماه پیش رو، گروه اقتصادی بریکس برنامه پرفعالیتی دارد. در هفته اول ماه اوت قرار است که اجلاس سران بریکس برگزار شود و تعداد زیادی مسائل مانند معرفی ارز جدید، جنگ روسیه و اوکراین و بسط احتمالی این گروه مورد بحث قرار گیرند.

شماری از کشورها تقاضایی برای پیوستن به بریکس مطرح کرده‌اند و کشورهای دیگری نیز از جمله ایران، امارات متحده عربی و آرژانتین تمایل خود برای عضویت در بانک توسعه جدید بریکس را اعلام کرده‌اند.

بعد از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاسیس این گروه را مطرح کرد، اولین جلسه بریکس در ۲۹ شهریور ۱۳۸۵ برگزار شد.

این گروه که تحت رهبری دو کشور روسیه و چین است، تصمیم گرفته که بجای ارزهای دلار و یورو از طلا استفاده کند از این طریق این دو ارز برتری خود را از دست بدهند تا کنترل آمریکا و اروپا بر اقتصاد جهانی تضعیف شود؛ و بنا بر گزارش خبرگزاری راشاتودی، سران اعضای بریکس در اجلاس آینده این ابتکار را رسماً اعلام خواهند کرد.