دولت انگلیس ۱۳ نهاد و مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرد

دولت انگلیس ۱۳ نهاد و مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرد

روز ۱۵ تیرماه، دولت انگلیس اعلام کرد که به خاطر «نقض حقوق بشر» یکسری تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال خواهد کرد. در بیاینه‌ای، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور در این باره گفت «این تحریم‌ها واکنسی به تهدید‌های تهران علیه لندن و دیگر شرکای غربی بریتانیا است.» و در سخنانی به مجلس انگلیس نیز اظهار کرد که «رژیم ایران مردم خود را سرکوب می‌کند، در خونریزی‌های اوکراین و خاورمیانه دست دارد و حتی در خاک انگلیس به کشتن و آدم‌ربایی اتباع این کشور تهدید می‌کند» و در جای دیگری از سخنانش افزود که «انتظار داریم در سال جاری این لاحیه به مجلس ارائه کنیم» اما تاکید کرد که سرنوشت نهایی این تصمیم، کاملاً در دست تهران است و اگر تهران رفتار خود را تغییر دهد نیازی به اعمال این تحریم‌های جدید نخواهد بود

در ضمن، دولت ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیستان اعلام کرد که فرمانده پدافند سایبری سپاه پاسداران را بدین دلیل تحریم کرده که کشور انگلیس ۱۵ بار مورد تهدید جدی ازسوی عناصر رژیم ایران قرار گرفته و علاوه بر این، هشدار داد که سازمان‌های اطلاعاتی ایران با باند‌های جنایتکاران انگلیسی روابط نزدیکی را ایجاد کرده‌اند.

دولت انگلیس در حال راه‌اندازی برنامه جدیدی است که هدف از آن شناسایی آسانتر افراد مجرم خارج از کشور و مقابله با ارسال تسلیحات و مهمامات به روسیه اعلام شده است. تاکنون حدود ۳۵۰ نهاد به علت نقض حقوق بشر توسط حکومت انگلیس تحریم شده‌اند.

۱۳ نهاد و فرد مشمول این تحریم‌ها به شرح زیر هستند:

  1. شورای عالی انقلاب فرهنگ
  2. شورای عالی فضای مجازی
  3. فرمانده پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  4. مرکز رسیدگی به جرایم سازمان یافته
  5. آکادمی راوین وابسته به وزارت اطلاعات ایران
  6. مراد فتحی، مدیرکل زندان‌های استان کردستان
  7. حیدر پسندیده، رئیس زندان سننج
  8. محمد حسین خسروی، مدیرکل زندان‌های استان سیستان و بلوچستان و سرپرست سابق زندان زاهدان
  9. مرتضی پیری، رئیس زندان زاهدان
  10. سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران
  11. عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
  12. صغری خدادادی طغانکی، رئیس زندان زنان قرچک ورامین
  13. مسلم معین، رئیس فرمانده سایبری بسیج

این تحریم‌ها در زمانی وضع شد که انگلیس ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته است و دولت انگلیس قصد دارد مسئله محکومیت بین‌المللی درمورد اشاعه سلاح‌های ایرانی و تشدید تهدید هسته‌ای را روز پنج شنبه در سازمان ملل مطرح نماید.

دولت انگلیس قبلاً ترور افرادی در اروپا توسط رژیم ایران را محکوم و ادعا کرده کشور‌های دانمارک و هلند موفق شدند چند تلاش برای ترور از سوی رژیم جمهوری اسلمی را خنثی کنند.

ایران در واکنش به ادامه اقدامات و اظهارات مخرب و مداخله‌جویانه انگلیس، الیزابت مارش، کاردار سفارت انگلیس در تهران را احضار کرد و گفت که «اگر این اقدامات غیر قابل قبول ادامه پیدا کند، ما هم متقابلاً اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. »

در حال حاضر، چند نفر دو تابعیتی به اتهام جاسوسی برای دولت‌های بیگانه در زندان‌های ایرانی در حبس به سر می‌برند و گروه‌های حقوق بشری ادعا کرده‌اند که ایران از آنها برای امتیاز گرفتن از طرف مقابل سوء استفاده می‌کند.

در دی‌ماه سال گذشته، ایران از اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی خبر داد؛ قبلاً او به اتهام جاسوسی برای انگلیس، اقدام علیه امنیت ملی و افساد فی‌الارض محکوم شده بود.

ماه گذشته، آمریکا به افزایش همکاری نظامی بین تهران و مسکو اشاره کرد اما تهران بارها ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.